keskiviikko 14. kesäkuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 23 ja ajatuksia puolimaratonista

Eilen ilmoittauduin tämän viikon lauantaina juostavaan Vieskamaratoniin Ylivieskaan ja matkana olis puolikas. Aluksi ajattelin lähteä ihan ennätysjahtiin mutta nyt olen kyllä VÄHÄN luopunut ajatuksesta. En ole juossut kovin pitkiä lenkkejä oikeastaan koko vuonna. Kuukauden takaisen kympin jälkeen pisin lenkki on ollut 14,9 km ja sitä edellinen 14 km. Lisäksi puolikkaan tavoitevauhti on tuntunut jostain syystä melko raskaalta. 
Toki noi työtkin tuntuvat kropassa ja etenkin jaloissa ja varmasti tekee juoksusta vielä raskaampaa. 
Tuleva puolikas on mulle neljäs kisoissa / tapahtumissa juostu puolikas. Kaikki aiemmat juoksut olen saanut juostua alle kahden tunnin, myös sillon kun kunto on tuntunut loppuvan jo alkuverkassa ja reitti on ollut mäkinen. Tätä samaa alle kahden tunnin juostujen linjaa olisi mukava jatkaa.
En tiedä vielä yhtään millä vaatteilla juoksen. En ole edes sääennusteita katsonut. Jotenkin tuntuu turhalta niitä vahdata kun ne kerkeävät tässä muutaman päivän aikana muuttua vielä 50 kertaa. En tiedä otanko omaa juomaa mukaan vai riittääkö reitillä olevat kuusi juomapistettä. Muistaakseni viime vuonna heinäkuussa juoksemallani puolikkaalla mulla ei ollut omaa vettä mukana ollenkaan. Yhden geelin ehkä otan mukaan. Saa nähdä mitä lauantaina tapahtuu. 



Viime viikon treenit sitten. Ei ehkä ollut kovin hyvä idea tehdä kova treeniviikko ensimmäisellä kesätyöviikolla. Jalat oli kipeet ja juoksu tuntui muutenkin raskaalta.
Tiistaina kävin tekemässä viikon ensimmäisen kovan treenin ja huhhuh minkälainen lenkki se olikaan. Alkuun verkkaa 10 min ja sen jälkeen oli tarkoitus juosta 45 minuuttia 5:20 vauhdilla. Heti verkassa jo oli outo olo. Koko lenkin ajan näkökenttä väreili ja näössä oli sokeita kohtia. Esimerkiksi näin että mua vastaan tulee kävelijä mutta en nähnyt että hän talutti koiraa ennekuin he olivat jo ihan lähellä. En saanut ihmisten kasvoista selvää. Oli tosi ikävä juosta tuollaisessa tilassa. Muutenkin juoksu tuntui todella raskaalta kropassa vaikka sykkeet oli ihan sopivissa lukemissa. En saanut pidettyä 5:20 vauhtia vaan 45 minuutin reippaalla osuudella keskivauhti oli 5:28 min/km, keskisyke 171. Loppuun vielä verkkasin 1,2 km.

Torstaina heitin kevyen 4,8 kilsan hölkkälenkin ja tällöin ei ollut mitään outoja näköhäiriöitä vaan juoksu kulki ihan normaalisti.

Lauantaina kävin tekemässä ehkä viikon kovimman lenkin, 6 x 3 minuutin vetoja. Alkuun verkkaa 1,8 km. Kolmessa ekassa vedossa pyrin pitämään sykkeen 170 ja 180 välissä ja kolmella jälkimmäisellä se sai nousta yli 180. Kolmen ekan vedon välissä lepäilin 2 minuuttia ja kolmen jälkimmäisen välissä 3 minuuttia. Vedot kulkivat:
1) 670 m, keskisyke 163, keskivauhti 4:26 min/km
2) 670 m, 166, 4:26 min/km
3) 700 m, 169, 4:18 min/km
4) 730 m, 174, 4:05 min/km
5) 750 m, 177, 3:58 min/km
6) 750 m, 177, 4:01 min/km.
Loppuun verkkaa 1,45 km. Yhteensä kilometrejä kertyi 8.

Sunnuntaina juoksin hautovassa säässä peruskestävyyslenkin 40 min / 6,15 km.

Ma: Lepo.
Ti: Juoksu 10,95 km / 64 min, keskisyke 164.
Ke: Lepo.
To: Juoksu 4,8 km / 32 min, keskisyke 147, -vauhti 6:38 min/km.
Pe: Lepo.
La: Juoksu 8 km / 56 min, 3 minuutin vetoja.
Su: Juoksu 6,15 km / 40 min, keskisyke 149, -vauhti 6:31 min/km.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti