lauantai 29. huhtikuuta 2017

Maalis- ja huhtikuun tavoitteet

Maaliskuun tavoitteet liittyivät kaikki kehonhuoltoon. Harmi vain, että ne eivät toteutuneet kovin hyvin. 
Tavoitteet olivat:
♥ Käydä hierojalla
♥ Venytellä pohkeita 5 x viikossa
♥ Käydä kuntosalilla

Hierojalla kerran kuussa käyminen oli koko tämän vuoden sellainen yleinen tavoite. Mun jalkojen lihakset, pohkeet varsinkin, kireytyy niin herkästi juoksusta vaikka venyttelenkin ahkerasti. Nyt on kuitenkin tullut parin kuukauden tauko hieronnasta. Toukokuussa on kyllä pakko taas käydä tutulla ja turvallisella hierojalla Alavieskassa.


 Kuten jo yllä mainitsin, pohkeet kireytyy mulla tosi herkästi. Minusta jopa tuntuu, että penikkakivut johtuisivat siitä, sillä monesti hierojat sanovat että pohkeissa on kireyttä todella syvällä lihaksessa. Siispä otin tavoitteeksi venytellä pohjelihaksia muulloinkin kun lenkin jälkeen ja tehdä ainakin viisi erilaista venytystä. Tuntuu että siitä oikeasti on ollut apua penikoihin! Ongelma on vaan se, että en muista aina venytellä niin usein kun tarve olisi.


Joululomalla muhun iski kuntosali-innostus eikä se vieläkään ole laantunut. Suurin este kuntosaliharjoittelun aloittamiseen on raha. Vaikka Kokkolastakin löytyy sali, joka on halpa, vain 20 e / kk, tuntuu että ei siltikään raaski sitä kahtakymppiä joka kuu maksaa. Varsinkaan nyt touko-kesäkuussa kun ei tiedä millä sitä edes elää kesäkuun kun ei tule opintotukea eikä kesätöitäkään ole tiedossa (ainakaan toukokuulle). Ja sitten vielä tuo opintotuki- / asumislisämuutos pelkästään tekee tulevista opiskeluvuosista tukalaa ja varmasti joutuu laskemaan joka ikisen sentin, että saa ruokaa pöytään.



Huhtikuun tavoitteet olivat
♥ Älä stressaa koulusta
♥ Koristele pääsiäiseksi
♥ Bongaa ahkerammin lintuja

Huhtikuussa meinasi kaikkien kouluhommien ajattelu stressata, mutta kun muistin että ''niinjoo, enhän saanut stressata koulusta'' ajatukset siirtyivät muualle. Nyt on enää yksi tentti ensi viikolla sekä opetusnäyttö joskus tässä ja sen jälkeen oliskin kaikki hommat tehtynä. Ai niin, otinhan mä yhden ruotsin kurssin kesälle, mutta se tuskin tulee tuottamaan suurta päänvaivaa.



 Ensin ajattelin, että en jaksa laittaa kotiin mitään pääsiäiskoristusta, mutta kyllähän siitä vaan tuli kivaa tunnelmaa sitten kun jaksoi ne koristeet tuolta kaapin perältä kaivaa.

Maaliskuu oli surkein lintukuvaus kuukausi. Kuvasinkohan yksi vai kaksi uutta lintua. Nyt huhtikuussa tilanne on ollut aivan toinen. Aina kun on viikonloppuna lähtenyt kuvaan lintuja, oon saanut napattua kuvan ainakin parista uudesta lajista. Siispä kuvituksena tässäkin postauksessa niitä lintuja!

tiistai 25. huhtikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 16

Viime viikko oli kunnon juoksuviikko. Eipä oikein muuta liikuntaa tullut harrastettua kuin juoksua ja juoksukilsoja kertyi 32,5. Juoksin kolme lenkkiä ja yhdet kisat, joista enempi viime postauksessa.
 
Maanantaina juoksin 6 km (39 min) ja välissä otin 5 x 100 metrin vetoa. Keskisyke 156, -vauhti 6:26 min/km.
Tiistaina lepoa.
Keskiviikkona 8 kilsan pk-lenkki 52 minuuttiin.
Torstai oli jälleen lepoa.
Perjantaina juoksin 5 kilsaa jota jälleen vauhditti 5 x 100 metrin vedot. Keskisyke 159, -vauhti 6:13 min/km.
Lauantaina oli kisat, ennen juoksua lämmittelin  2,2 kilsaa ja itse kisa oli 11,3 km. Loppuverkkaa en juurikaan tehnyt.
Sunnuntaina ulkoilin kevyesti 3 tuntia. Ei ehkä ihan käynyt liikunnasta, toki tuo aika sisältää pyöräilyä ja kävelyä mutta aika paljon vain seison paikallani lintuja tiiraillen.

Okei, oli ehkä köykäisin treenikatsaus ikinä :D Sen kunniaksi en laita tähän edes kuvaa.

sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

Ennätysjuoksu Norpan lenkillä

Olin eilen juoksemassa Ullavalla Norpan lenkillä 11,3 km. Tapahtuma oli mulle tuttu jo viime vuodesta. Tänä vuonna mun tavoiteena oli juosta niin pitkään 5 min/km vauhdilla kun vaan jaksan. Yllättäen kävikin niin, että jaksoin juosta jopa alle tuon vauhdin koko matkan! Tämä tarkoittaa siis sitä, että kympin kohdalla tein uuden ennätyksen! Ja jos joku ei tiedä, niin mun tän vuoden päätavoite oli tehdä uus enkka kympillä. Ja nyt se tuli jo tässä, 49 min 4 s.
 Tää juoksu vei kaikki paineet pois City runilta, jossa mun oli alunperin tarkoitus tehdä se ennätys. Tuo ennätys tuli nyt niin helposti, että Kokkola city runilla siitä olisi mahdollisuus vielä nipistää pois minuutti tai kaksi hyvällä tuurilla. Mutta kävi miten kävi, vaikka en onnistuisi parantamaan tuota aikaa KCR:llä niin aloitan sen jälkeen puolimaratreenit. 


No, takaisin Norpan lenkkiin. Aamupäivällä ajellessa Ullavalle sää oli mitä mainioin, aurinko paistoi ja lämpöä oli pari kolme astetta. Kummasti tunti ennen kisastarttia taivas tummeni ja noin puoli tuntia ennen lähtöä alkoi satamaan kaatamalla. Onneksi pääsi sisälle sadetta pakoon. Lähdössä enää tihutti räntää. Tuuli oli kaikista ikävin asia juoksun aikana.
Reitti oli semi tasaista joitain loivia nousuja lukuunottamatta. Yli puolet matkasta oli asfalttitietä peltomaisemissa ja loput matkasta hiekkatietä metsän ympäröimänä. Tuskaisin taival oli tuo piiitkä suora asfalttipätkä. Yli kuusi kilsaa navakassa vastatuulessa. Ei kiva. Reilun kuuden kilsan jälkeen käännyttiin hiekkatielle ja puut kivasti suojasivat tuulelta. Hiekkatieosuuden alun parin mäen jälkeen juoksu oli maaliin asti niiin helppoa, niin kevyttä ja aivan mahtavaa! On se kumma, miten kilsan vedoissa tuo alle vitosen vauhti tuntuu sen verran raskaalta, että ajattelee että tuskin tätä vauhtia jaksaisi kovin pitkään juosta. Nyt se vauhti sitten tuntui niin helpolta ja jollain tapaa luonnolliselta. Ihanaa, että mää oon vihdoin päässy siihen kuntoon, että pystyy juokseen kisat alle vitosen vauhtia :)


Oikeastaan välillä unohdin, että olin kisoissa juoksemassa. Aluksi juoksin ehkä kolme neljä kilsaa erään naisen takana, mutta hänen vauhtinsa alkoi tippua ja sen jälkeen juoksinkin koko loppumatkan aivan yksin. Vauhdin ylläpitämisessä ei ollut mitään ongelmaa ja sainkin vielä kiristettyä loppua kohden. Maalissa aikani oli 54 min 50s (51s järjestäjän mukaan) ja keskivauhdiksi tuli 4:51 min/km. Tuo minun aikani on 3 min 50 s parempi mitä se oli viime vuonna. Melkoinen parannus siis!
Naisten sarjassa olin kolmas ja samalla viimeinen. Kaksi muuta juoksijaa juoksivat molemmat alle 50 min, aika hurjaa.

maanantai 17. huhtikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 15

Menneeseen viikkon mahtui kolme juoksulenkkiä, yksi lihaskuntotreeni ja sählypeli sekä paaaljon ulkoilua pääsiäisen aikaan. 
Aloitin viikon vajaan 20 minsan vatsalihastreenillä. 
Tiistaina oli niin järkky keli, että päätin jättää lenkin välistä ja uskaltauduin lähteä ukkoni kanssa sählyyn. Peli oli aika kovaa ja paljon sai juosta. Itse en ole mikään sählymestari, en esim. IKINÄ saa maalia, teen kaikkia tyhmiä virheitä, joten lähinnä vaan juoksen ympäri kenttää hullun lailla sen pallon perässä. Mutta hyvästä liikunnasta se käy.
Keskiviikko oli lepoa. Sählystä oli kipeytynyt oikea takareisi, oikea kylki, selkälihakset selkärangan vierestä ja vasen olkapää.
Torstaina tein kevyen viiden kilsan hölköttelylenkin, jota vauhditti 5 x 100 metrin vedot. Sählystä kireytynyt oikea takareisi vihoitteli vielä tällä ja perjantain lenkillä.
Perjantaina juoksin aivan huikean hyvässä säässä kympin hiljalleen. Oli mahtava juoksuflow päällä ja kymppi meni silmän räpäyksessä.
Lauantaina kävelin kevyesti yhteensä kahdeksan kilsaa. 

 "Hiukkasen" on ylivalottunut kuva, mutta se kertoo vain siitä että arska paisto!

Sunnuntaina kävin aamulla ulkoilemassa pari tuntia ja kävelyä kertyi ehkä vajaa viisi kilsaa. Aluksi käveleskelin kestohangilla nauttien auringonpaisteesta ja lintujen laulusta ja lopuksi tein vielä ihan kunnon kävelylenkin. Päivällä tein vetotreenin, joka jälleen kerran meinasi jäädä tekemättä väsymyksen takia. Musta kyllä tuntuu, että tuo väsymys johtuu auringosta. Viimeksi kun käytiin reippaileen kolme tuntia aurinkoisessa säässä tuli kuolemanväsymys ja sama nyt taas. Huomaako kukaan muu väsyvänsä auringon valosta? :O
Anyways, alkulämpässä väsymys näkyi korkeahkoissa sykkeissä ja kaksi ekaa vetoa olivat vähän tahmeat. Mutta kolmannen vedon alkaessa väsymys oli jo poissa. Tein siis 5 x 1km vedot kolmen minuutin palautuksella. Päätin ottaa näille vedoille rauhallisemman vauhdin alkaen 5 min/km ja sen jälkeen jokainen veto 5 sekuntia nopeammin. Treeni meni täydellisestä vk-harjoitteesta, vauhti oli selkeästi kovempaa kuin normilenkeillä mutta ei ollut kaikkensa antanut olo. Alku- ja loppuverkkoja kertyi yhteensä 2,4km. 
Illalla käytiin vielä veljeni kanssa käveleen reilu pari kilsaa melko reippaasti.

Ma: Vatsalihastreeni 19 min.
Ti: Sählyä 52 min. Keskisyke 162.
Ke: Lepo.
To: Hölkkää 5 km / 32 min, keskisyke 143, -vauhti 6:20 min/km.
Pe: Hölkkää 10 km / 65 min, keskisyke 151, -vauhti 6:32 min/km.
La: Kävelyä noin 8 km.
Su: 5 x 1km vedot, palauttelut + verkat = n.7,9 km. Ulkoilua 2,5 h.


torstai 13. huhtikuuta 2017

Neljä viikkoa Kokkola City Runiin

Yhteistyössä Takomorunners ja Kokkola city run.
Olen täällä saattanutkin mainita kevään päätavoitteni olevan 12.5 juostava Kokkola City Run ja siellä olisi tarkoitus yrittää tehdä kympillä ennätysjuoksu. Virallista ennätysaikaa mulla ei tuolta matkalta ole, mutta ennätykseen vaadin itseltäni 50 minuutin alitusta. 

Sain yhteistyönä Takomorunnersilta osallistumisen KCR:lle. Olin viime vuonna juoksemassa city runilla puolikkaan ja tein siellä silloisen ennätykseni. Postauksen siitä löydät tästä. Tällä kertaa reittiä on uusittu ja matkoja hieman muutettu. Uutena matkana on tosiaan tuo kymppi ja seitsemän kilsan matka lyhenee kuuteen, jonka voi kulkea juosten tai kävellen, ajanotolla tai ilman. Puolimaratonkin on edelleen mahdollista juosta. KCR on kyllä kiva juoksutapahtuma. Ison tapahtuman tunnelmaa pienessä kaupungissa.
Tuon kympin reitin olen käynyt pari kertaa juoksemassa ja se on kyllä tosi kiva ja tasainen. Löytyy asuntomessualuetta, Suntin vartta, venemajoja ja meren rantaa, asfalttia sekä hiekkatietä. Kunnon maisemareitti! Ennätyksen yrittämiseen maantiekymppi olisi varmasti parempi, mutta aion silti sitä ennätystä lähteä metsästämään.

Tässä siis viime vuoden KCR t-paita

Treenit ovat kulkeneet hyvin ja kuntokin on ottanut harppauksia eteenpäin. Olen juossut nyt 3-4 lenkkiä viikossa. Aika lyhyitä lenkkejä, 4-6 km, olen tehnyt yleisemmin. Viikkoon olen mahduttanut yhden vk-treenin, joka on ollut tasavauhtinen kova 5-6 km tai kilsan vetoja. Lisäksi yksi 10-13 km mittainen kevyt lenkki. Sen pidempiä lenkkejä ei oikeastaan kympille treenatessa tarvitsekaan tehdä. 
Itseltä kyllä pitäisi uskoa siihen ennätyksen tekemiseen löytyä. Jos ei nyt toukokuussa niin kyllä se myöhemmin tänä vuonna tulee. Maaliskuun lopussa juoksin 7,9 kilsaa keskivauhdilla 4:44 min/km ja se oli kyllä todella hyvä näyttö kymppiä varten. Kunhan tässä nyt vain terveenä pysyisi.

maanantai 10. huhtikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 14 - palauttava viikko

Viime viikon ei ollut tarkoitus olla kevyt liikunnan kannalta. Tarkoitus oli tehdä neljä lenkkiä, joista yksi kova vetotreeni ja yksi hieman pidempi sekä 1-2 lihaskuntotreeniä. Kuitenkin päädyin päästäämään irti orjallisesta treeniohjelman noudattamisesta ja kuuntelemaan kehoa. 

Aloitin viikon maanantaina käsille tehdyllä lihaskuntotreenillä.
Tiistaina kävin reilun neljän kilsan hölkällä, puolessa välissä lenkkiä tein 5 x 15 sekunnin ylämäkivetoja, sanotaanko 90 %:n teholla. Eli ei aivan täysiä mutta kovaa kummiskin.
Keskiviikkona kävin keskellä päivää (yleensä juoksen siis iltaisin koulun jälkeen) kuuden kilsan peruslenkillä. Sykkeet olivat tavallista korkeammalla, joten niitä sai tarkkailla tiuhaan. 

Torstaina oli suunniteltu lepopäivä. Perjantaina oli tarkoitus tehdä kotitreeni, mutta sepä sitten jäi. Oli niin hyvä ilma, että lähdin pariksi tunniksi ulos Pokettaan sekä kuvaamaan lintuja. Oli hyvä reissu, vaikka piti soittaa ukko hakemaan mut kotiin kun alkoi tulla niin kylmä. Ulkoilun jälkeen piti lähteä kauppaan, tehdä ruokaa, syödä ja loppu ilta meniki sitten herkutellessa, hehhe! 
Lauantaina oli tarkoitus tehdä vetotreeni, mutta sekin jäi tekemättä. Oli taas huippu ilma, niin lähdettiin ukon kanssa Elbaan lintubongausretkelle. Retkellä tulikin vietettyä kolme tuntia ja nähtiin vaikka mitä lintuja. Ulkoilun jälkeen iski vaan aivan uskomaton väsymys. Siis huhhuh, hyvä kun jaksoi kaupassa käydä ja sielläkin meinasi pystyyn nukahtaa. En muista milloin olisin viimeksi ollut noin väsynyt. En edes iltaisin ole niin väsynyt. Koitin päikkäreitäkin nukkua mutta ei niistä tullut mitään. Jouduin sitten jättämään lenkin tekemättä. 

Sunnuntaina osallistuin Takomorunnersin järjestämälle yhteislenkille täällä Kokkolassa. Onneksi lähdin vaikka sää näytti aluksi tosi huonolta, oli nimittäin todella mukavaa juosta hyvällä porukalla! Juoksu on mulle semmonen kiva oma harrastus, kun juoksee yksin saa päättää vauhdin, kuinka pitkän ja minkätyyppisen lenkin tekee, missä juoksee jnejne. Mutta kyllä oli vaan virkistävää juosta porukassa jutellen ja juosta jonkun muun suunnittelemaa lenkkiä. Juostiin tai oikeastaa hölkkäiltiin tosi hitaasi vajaa kymppi. Oli hyvä, että mentiin hitaasti, niin tuli varmasti tehtyä tarpeeksi rauhallinen pk-lenkki. Loppuun vielä juostiin neljä kilsaa kovempaa eli yhteensä 14 km. Aivan täyden kympin treeni. 


Ma: Lihaskuntotreeni käsille 17 min.
Ti: Hölkkä 4,3 km / 29 min, väissä 5 x 15s ylämäkivetoja. Keskisyke 154, -vauhti 6:43 min/km.
Ke: Hölkkä 6 km / 40 min. Keskisyke 154, -vauhti 6:42 min/km.
To-la: lepoa ja kevyttä ulkoilua.
Su: Hölkkä 14 km / 1 h 43 min, keskisyke 143, -vauhti 7:21 min/km.

tiistai 4. huhtikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 13

Viime viikolla olin iltaisin jotenkin kumman väsynyt, liekö jotain kevätväsymystä ilmassa. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että kaikki motivaatio opiskeluun on kadonnut. Kuukauden vielä kun jaksaisi käydä koulussa niin sitte saisi hetkeksi hengähtää.

Sen verta jaksoin kuitenkin liikkua, että kävin kolmella lenkillä, tein mäkivetotreenin ja yhden pitkän lihaskuntotreenin. Tiistaina hölkkäilin 5 kilsaa, lenkin puolessa välissä tein 5 x 100 metrin vetoa. 
Keskiviikkona oli vuorossa 6 kilsan pk-hölköttely. 
Eniten odottamani treeni oli mäkivetotreeni. En ennen ole kovinkaan usein mäkivetoja tehnyt vaikka tiedänkin niiden olevan tehokkaita. Verkat tein jalkoja säästääkseni pyöräillen, pari kilsaa pyöräilin tuonne Kaustariin Köykärinmäelle. Mäki oli kuitenkin vielä jäässä joten jouduin tehdä vedot ihan tiellä. Mäki jota juoksin olisi voinut olla pitempi ja jyrkempi mutta eipä voi mitään että maa on vielä jäässä. Tein 8 x 30 sekunnin vetoja ja palauttelin kävellen alas 90 sekkaa. Eipä tuo treeni kovinkaan raskaalta tuntunut varsinkaan kun tein verkat pyöräillen. 

Lauantaina oli hirveä ilma koko päivän ja silloin teinkin tavallista pidemmän lihaskuntotreenin kotona keskivartalolle ja jaloille. Jalkatreeniosuus sisälsi hyppyjä jotka nostivat sykettä mukavasti. Yleensä mun lihaskuntotreenit on  ihan lyhyitä 20 minsan mittaisia joten oli ihan kivaa vaihtelua tehdä tuplasti pidempi treeni. 

Sunnuntaina surkea ilma jatkui, mutta en halunnut jättää lenkkiä tekemättä. Juoksu tuntui kyllä todella tympeältä, suurimmaksi osaksi sään takia, lisäksi oli kuuma, talvijuoksukengät tuntuivat painavilta, ärsytti, juoksuasento ei tuntunut mukavalta ja mitä kaikkea. Lenkin loppupuolella onneksi helpotti ja lenkin jälkeen oli hyvä fiilis. 


Ma: Lepo.
Ti: Lenkki 5 km / 32 min, keskisyke 155, -vauhti 6:19 min/km.
Ke: Lenkki 6 km / 39 min, keskisyke 142, -vauhti 6:28 min/km.
To: Lepo.
Pe: Mäkivetotreeni verkkoineen 48 min.
La: Lihaskuntotreeni kotona 45 min.
Su: Lenkki 10 km / 67 min, keskisyke 157, -vauhti 6:41 min/km.

sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Kompressiosukista on apua moneen

Postaus toteutettu yhteistyössä Tukisukat-shopin kanssa.

Pari vuotta sitten ostin mun ensimmäiset kompressiosäärystimet. Nyt multa löytyy kahdet kompressiosäärystimet ja kahdet pitkät kompressiosukat. En tee yhtään treeniä ilman säärystimiä. Jotenkin ne antaa niin mukavasti tukea juoksun aikana eikä penikoihinkaan satu (ainakaan niin paljoa). 


Kompressiosukkia en ennen käyttänyt kovinkaan usein. Ainoastaan pisimmät, yli kahden tunnin lenkit juoksin pitkillä sukilla säärystimien sijaan. Maratonille laitoin kompressiosukat, koska ajattelin niiden olevan mukavemmat jalassa kuin säärystimet. Säärystimet ovat todella tiukat mutta mun sukissa on vähemmän kompressiota varressa. 


Kuten kompressiosäärystimet, myös sukat edistävät jalkojen verenkiertoa, kun veri kiertää paremmin lihasten hapensaanti tehostuu. Sukat tukevat pohjelihaksia, vähentävät jännitystä ja voivat ehkäistä urheiluvammoja. Sukat ovat myös erinomainen apu palautumisen edistämiseksi lenkkien jälkeen. Pidempikestoiseen harjoitukseen kompressiosukka solvetuu säärystintä paremmin, koska säärystin loppuu nilkkaan se voi aiheuttaa nesteen kertymistä jalkaterään. Kompressiosukka on oivallinen myös pitkille lentomatkoille! 

Mä sain valita Tukisukat-shopilta testiin kompressiosukat heidän valikoimastaan. Pakko sanoa, että ihan oikeasti ainakin puolituntia pohdiskelin ja kävin kaikki sukat useaan kertaan läpi kun mietin, että mitkä sukat mä haluaisin - kaikki vaikuttivat niin hyviltä! Lopulta kun päädyin Gococon sukkaan, mietin seuraavat kymmenen minuuttia mikä olisi kaikista kivoin väri. Urheiluvaatteissa tykkään käyttää väriä, vaikka muuten pukeudun usein tummiin vaatteisiin. Tuntuu, että värikkäistä vaatteista saa ekstra energiaa treeniin. Violetti on yks mun lempiväreistä, joten päädyin siihen.


Gococon sukka tuntuu jalassa todella mukavalta. Ehkä jopa liiankin mukavalta ja mietinkin, että olisi kuitenkin kannattanu ottaa pienempi koko. Sukan koko määräytyy pohkeen paksuimman kohdan ympärysmitan mukaan ja mulla se meni just tohon M-koon alarajalle, joten päätin ottaa sen koon.

Käytin näitä sukkia viikon verran joka ilta palautumisen apuna. Viime viikonlopun kisojen jälkeen vasemman jalan säären sisäosassa on ollut ikäviä tuntemuksia, ja oonkin nyt melkein joka ilta ottanut tavaksi tehdä viisi erilaista venytystä pohkeille ja vetaista nämä sukat jalkaan. Nyt sunnuntaina käytin sukkia hitaalla 10 kilsan lenkillä eikä penikoissa tuntunut mitään! Muutenkin sukat tuntuivat mukavalta myös juostessa, ei mitään hankausta eikä hikistä tunnetta jaloissa. Voin kyllä suositella näitä sukkia, eikä hintakaan, 29,90 € ole paha. Nämä tulevat jäämään mulla jokapäiväiseen käyttöön juurikin palautumiseen sekä pitkille yli tunnin mittaisille lenkeille.

Olisi kiva kuulla, että minkälaisia kompressiotuotteita te käytätte yleensä ja koetteko niistä olevan mitään hyötyä :)