maanantai 27. helmikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 8

Viikkoon kuului kolme juoksulenkkiä, matkaltaan hieman pitempiä kuin edellisen viikon lenkit.

Maanantaina ja tiistaina tein lihaskuntoa, maanantaina koko keholle ja tiistaina vatsalihaksille. Enpä ole pitkään aikaan treenannut vatsoja ja sen kyllä huomasi, lihakset oli monta päivää treenin jälkeen kipeät. 

Keskiviikkona neljän kilsan pk-lenkki sadan metrin vetoineen piteni kuuteen kilsaan. Juoksu tuntui oikein mukavalta ja vauhtikin 6:36 min/km oli tavallista kovempaa. 
Torstaina oli tuttuun tapaan lepopäivä. 

Perjantaina lähdin hirveään lumimyräkkään tekemään kovaa treeniä. Alkuun verkkailin 2 kilsaa hölkällä ja kolmella rennolla 100 metrin vedolla. Sen jälkeen tein neljä kertaa kilometrin vetoja kolmen minuutin palautuksella tarkoituksena pitää vauhdit 4:40 - 4:30 min/km. Ensimmäinen veto meni aikaan 4 min 47 s ja tuntui melko raskaalta. Tuuli ja lumipyry haittasivat eikä tiellä ollut lumikerros tehnyt juoksusta yhtään helpompaa. Toinen veto kulki aikaan 4 min 43 s, kolmas 4 min 37 s ja viimeinen 4 min 31 s. Viimeisen vedon aikana takareidet menivät aivan tukkoon, veikkaan sen johtuneen lumisesta tiestä kun ponnistukselle ei saanut kunnon pitoa vaan askel lipsui. Nuo vedot kyllä tuntuivat raskaammilta kuin niiden olisi ehkä ollut tarkoitus tuntua. Loppuun verkkailin vielä 1400m. 

Lauantaina oli onneksi aivan upea ilma! Aurinko paistoi ja oli pikkupakkanen. Hyvillä mielin lähdin tekemään 12 kilsan pk-lenkkiä. Juoksu kulki oikein mukavasti eikä kuntokaan loppunut kesken :D 

Sunnuntaina oli tarkoitus pitää lepopäivä, mutta illalla porukat päätti lähteä hiihtämään, joten lähdin mukaan. Vanhempien kanssa hiitäessä vauhti pysyi hillittynä samoin kuin sykkeetkin, joten vajaa tunnin mittainen hiihtolenkki kävi hyvin peruskestävyydestä! 



Ma: Lihaskuntotreeni 17 min.
Ti: Vatsalihastreeni 19 min.
Ke: Hölkkää 6 km / 40 min, keskisyke 157, -vauhti 6:36 min/km.
To: Lepo.
Pe: Juoksu 7,7 km / 55 min. 
La: Hölkkää 12 km / 1h 23 min, keskisyke 154, -vauhti 6:53 min/km.
Su: Hiihtoa 11,2 km / 55 min, keskisyke 152.

maanantai 20. helmikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 7

Erittäin hyvä treeniviikko taas takana! 
Maanantaina meillä ei ollut poikkeuksellisesti koulua ollenkaan, joten pääsin käymään seitsemän kilsan lenkillä keskellä päivää. Ja sattuipa olemaan vielä aivan ihanan aurinkoista.

Tiistaina tein 20 minuutin kotitreenin, liikkeinä nopea vuorikiipeilijä 3 x 30s, mittarimatokävely 3 x 30, yhden jalan penkkikyykky 3 x 20/jalka, kirppuhypyt 3 x 8 ja loppuun muutama burbee punnerruksineen ja hyppyineen. 

Keskiviikkona kävin lyhyellä neljän kilsan hölkällä ja välissä juoksin viisi kappaletta noin 100 metrin spurtteja aina sen mukaan miten tie oli sula. Lenkin keskisykkeeksi tuli 135, mutta epäilen, että sykenauha ei ollut oikeassa kohdassa tai jotain, koska mulla ei ikinä oo noin matalia sykkeitä lenkillä.

Torstaina oli lepopäivä. Perjantaina kävin juoksemassa viikon kovimman lenkin. Tavoitteena oli juosta kuusi kilsaa semmosella 5 min/km vauhdilla. Jostain syystä jännitin tätä lenkkiä, tai oikeestaan musta tuntuu että jännitän aina etukäteen näitä kovia lenkkejä. Ihan tyhmää! Noudatan niin orjallisesti mun juoksuohjelmia, että jos en jaksakaan juosta niin pitkästi tai niin kovaa kun mun ohjelmassa sanotaan niin petyn itseeni tai jostain muusta syystä tulee paskafiilis. Vaikka oikeesti ei tarvis tehdä aina kaikkea just niinku sanotaan. Jos tuntuu että tänään ei kulje tai ei jaksa niin suosiolla ja hyvällä omalla tunnolla vaan pitäis sitte tehdä kevyemmin. Pääasiahan on siinä että liikkuu.
No anyway, lenkki meni oikein hyvin. Välillä tosin oli niin uskomattoman liukasta, varsinkin ylä- ja alamäissä että piti hiljaa hipsutella eteenpäin jolloin vauhti tietysti hidastui roimasti. 

Lauantai oli myös lepopäivä ja sunnuntaina kävin juoksemassa viikon pisimmän ja samalla myös kuluneen vuoden pisimmän lenkin, hurjat 10 kilsaa. Sunnuntaina satoi koko päivän lunta eikä teitä tietenkään oltu aurattu joten meno oli tavallista raskaampaa ja vaivalloisempaa kun monen sentin lumipeitteen alla oli liukas jää ja askel lipsui vähän väliä. 

Hyi. Kevät sais tulla jo.

Ma: Hölkkää 7 km / 49 min, keskisyke 156, -vauhti 7:03 min/km
Ti: Kotijumppa 20 min.
Ke: Hölkää 4 km / 27 min, keskisyke 135 (?), -vauhti 6:45 min/km.
To: Lepo.
Pe: Juoksu 6 km / 31 min, keskivauhti 5:08 min/km.
La: Lepo.
Su: Hölkkää 10 km / 68 min, keskisyke 157, -vauhti 6:51 min/km.

maanantai 13. helmikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 6

Treenien osalta viime viikko oli kevyempi kuin edellinen. Arkena ei juurikaan tullut liikuttua. Syytän pakkasia sekä keskiviikko ja torstai iltana olleita konsertteja, joissa olin soittamassa. Noina päivinä ei oikeastaan aikaa lenkille ollu ollenkaan. 
Maanantaina tein kevyen lihaskuntotreenin kotona, liikkeinä räjähtävä punnerrus 2 x 10, askelkyykky polvennostolla 3 x 8, sivulankkupidot 3 x 30s, linkkuveitsi 3 x 10 ja kirppuhypyt 3 x 8.
Maanantain jälkeen tulikin kolmen päivän treenitauko. Perjantaina ja lauantaina kävin hiihtämässä kympit. Samalla tuli 220 hiihtokilometriä täyteen, mikä tarkoittaa sitä, että tämän talven hiihdot on nyt hiihdetty. Siispä kävin sunnuntaina tekemässä vauhtileikittelylenkin. Alkuun juoksin 2 kilsaa rauhallisesti ja sitten alkoi vauhtileikittelyosuus. Juoksin 3 settiä neljänkymmenenviiden, kolmenkymmenen ja viidentoista sekunnin kovia vetoja, jokaisen vedon jälkeen hölköttelin pari minuuttia palauttavasti. Loppuun vielä reilu kilometri ihan kevyttä hölkkää. Kokonaisuudessaan kilsoja kertyi tälle lenkille 6,5. 



Ma: Kevyt kotitreeni 16 min.
Ti-to: Lepo.
Pe: Hiihto 10 km / 40 min.
La: Hiihto 10 km / 38 min.
Su: Lenkki 6,5 km / 43 min. 

perjantai 10. helmikuuta 2017

Helmikuun Jolie box

Joulukuussa ajattelin hemmotella itseäni ja kiitos veronpalautusten, päädyin tilaamaan Jolie boxin kolmeksi kuukaudeksi. Jolie box on kuukausittain ilmestyvä boxi täynnä luonnonkosmetiikkaa. Boxin tilaaminen on oikein hyvä tapa päästä tutustumaan monipuolisesti eri merkkien luonnonkosmetiikkatuotteisiin. Boksi on tyyriimpi kuin esim. Bette box, kolmen kuukauden satsi maksaa 72 € ja kuuden kuukauden 120 €, mutta jokainen boksi on vähintään kaksi kertaa hintansa (24e) arvoinen. 
Aiempia saamiani paketteja en ole esitellyt täällä blogissa ajan ja valon puutteen takia, mutta nyt ajattelin tämän tilausjaksoni viimeisen boksin esitellä. Johan tätä boksia kerkesinkin jo odotella! 


Iroisie Soin Botanique Lissant on kosteuttava ja silottava päivävoide. Tämä tuli niin tarpeeseen, kun edellinen päivävoide loppui just samana päivänä kun tämä boksi saapui. Voide sisältää mm. avokadoöljyä, ruiskaunokkia ja merilevää. Aika jännää :D  Irosie on ranskalainen hoitolatason sarja kehitetty herkälle iholle. Hinta tälle tuotteelle on 45,90e / 40 ml, boksissa oli täysikokoinen tuote. 

Pain hellävarainen puhdistusvoide lupaa poistaa kaiken meikin ja lian kasvoista. Sopii kaikille ihotyypeille, myös herkälle ja rosacea-iholle. Tätä hierotaan kuiville kasvoille ja pyyhitään kuumalla vedellä kostutetulla liinalla, joka tuli myös boksissa mukana ja on noiden kahden tuotteen alla. Mä kyllä luulen että ompelen tuosta liinasta kesto"vanu"lappuja ja käytän putsaria ihan niinkuin muitakin eli pesen pois kasvoilta. Hinta tuotteelle 36€ / 100ml, boksissa oli 30 ml pullo.

 Evolven hyaluronihapposeerumi on todella tehokas kosteuttaja. Seerumia levitetään kasvoille ennen kosteusvoidetta. Mulla ei tänä talvena iho ole ollut edes kovin kuiva enkä jaksa levitellä kasvoille miljoonaa eri tököttiä, joten tää ei innostanut mua. Eiköhän tämä kuitenkin jossain vaiheessa tule käytettyä yövoiteen tapaan. Hinta 33,90€ / 30ml, boksissa normaalikokoinen tuote. 

Alpadermin misellivesi sisältää myös hyaluronihappoa ja luomu ruusuvettä. Tämän otan käyttöön kasvovedeksi. Alpaderm on sveitsiläisten ihotautilääkärien kehittämä luonnonkosmetiikkasarja atoopikoille. Hinta 31 € / 100ml, boksissa 30 ml pullo. 


Lisäksi boksissa tuli kolme näytettä, Weledan mantelisarjan käsivoide ja suihkusaippua sekä Patykan rauhoittava ja kostetuttava seerumi. 

Boksin selkeänä teemana on siis kasvojen ihon hellävarainen kosteutus. Tulipahan ainakin ihonhoitotuotteiden varastot täytettyä kaikilta osin! En jostain syystä ollut tästä boksista niin innoissani kuin olisin halunnut olla, mutta ehkä se on vain merkki siitä, ettei tarvitse vuoden päiviin mitään bokseja enää tilailla. Suurin osa näistä ja edellisten boksien tuotteista nimittäin päätyivät mulla kaappiin jonon jatkoksi odottelemaan edellisten loppumista.

maanantai 6. helmikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 5

Viime viikko oli oikein onnistunut treeniviikko, vaikka arkena olin todella väsynyt ja v*ttuuntunut. Torstaina ainoastaan päätin treenin sijasta pitää lepoa. Tällä hetkellä kroppa kyllä vaatii sen yhden täydellisen lepopäivän vaikka suunnitelmissa olisikin vain kotitreeni, jotka ei kuitenkaan kovin rankkoja ole. 



Viikko alkoi taas maanantain kotitreenillä. Liikkeinä liikkuva lankku 3 x 20, punnerrus + vuorikiipeilijä 3 x 30s, mittarimatokävely + sivupidot 3 x 8, jalannosto sivulle 3 x 20 ja yhden jalan penkkikyykky 3 x 15/jalka. 

Tiistaina kävin hölköttelemässä neljä kilsaa. Syke pysyi mukavan matalalla ja eikä vauhtikaan ollut sieltä hitaimmasta päästä tällä kertaa. Muuten tasavauhtista lenkkiä piristi muutama sadan metrin veto, jotka otin lenkin puolivaiheilla.

Keskiviikkona oli taas kotitreenipäivä, liikkeinä oli askelkyykkyhyppy 3 x 30s, rapukävely 3 x 20, bulgarialainen kyykky 3 x 20, helpotettu burbee 2 x 15 ja linkkuveitsi 3 x 10.

Perjantaina kävin hölkkäämässä 8 kilsaa. Tällä kertaa syke oli jonkin verran korkeampi kuin tiistaina, mutta toisaalta reitti oli semi mäkinen. Oli kyllä todella mukavaa  aloittaa viikonloppu kevyellä lenkillä! 

Lauantaina kävin tekemässä vauhtikestävyystreenin. Ensin juoksin 2 kilsaa hieman reilua 5 min/km vauhtia, sitten 2 kilsaa noin 5 min/km vauhtia ja vielä kilsa hieman alle vitosen vauhtia. Jännityksellä odotin tätä treeniä. Edellisen viikon kahden kilsan vedot alle vitosen kilsavauhdilla kummitteli vielä takaraivossa, silloin ajattelin että en kyllä yhtään enempää olisi jaksanut sillä vauhdilla juosta. Yllättävän hyvin tämänkertainen treeni kulki vaikka kyllähän se nyt rankkaa olikin. 

Sunnuntaina olisi ollut tarkoitus hölkkäillä kymppi, mutta koska pakkasta oli muutama aste, päätin lähteä käymään katsomassa latutilanteen. Latu oli kuin olikin hiihdettävässä kunnossa ja tein 10km lenkin kevyesti hiihtäen. 

Ma: Kotitreeni 23 min.
Ti: Hölkkää 4,1 km / 27 min. Keskisyke 143, -vauhti 6:38 min/km. 
Ke: Kotitreeni 23 min.
To: Lepo.
Pe: Hölkkää 8 km / 54 min. Keskisyke 158, -vauhti 6:45 min/km.
La: Juoksu 5 km / 25 min, keskivauhti 5:02 min/km. 
Su: Hiihtoa 10 km / 40min.

perjantai 3. helmikuuta 2017

Tammikuun tavoitteet

Kuun alussa puhuin siitä, että haluaisin tehdä kolme tavoitetta jokaiselle kuukaudelle ja kuun lopussa sitten kertoa niistä tavoitteista ja niiden saavuttamisesta. Tammikuun tavoitteet olivat

lihaton tammikuu
♥ aloittaa lintujen kuvaaminen
♥ soittaa pianoa joka viikonloppu

Lihaton tammikuu onnistui yllättävänkin hyvin. Mahtavaa, että sain tuon ukon niin hyvin siihen mukaan. Pari kertaa tätä rikoin, ihan kuun alussa ennen loman loppumista käytiin Amarillossa lounaalla ja söin siellä kanaburgerin. Toisen kerran rikoin tavoitetta, kun kävin yhtenä viikonloppuna kotona. En viihtinyt äitille mainita lihattomasta mitään (joooh, vaikka oonki 22-vuotias) sillä meillä on aina ollut se asenne että "kyllä lihhaa pittää syyä!". Joten sinä viikonloppuna tuli syötyä kanaa ja makaronilaatikkoa, josta kyllä perkkasin enimmät jauhelihat kissalle.
Kämpällä kokeiltiin paljon erilaisia ruokia, tehtiin mm. bataattiranskalaisia, punajuuripihvejä, jotka yllättäen maistui mullekin vaikka en punajuuren ystävä olekaan, taskuleipiä jotka täytetiin itse tehdyllä tsatsikilla, falafelpyöryköillä ja kasviksilla ja parasta makaronilaatikkoa soijasta. 



Lintujen kuvaamisen sain hienosti tammikuussa käyntiin ja tällä hetkellä kuvattuna on kymmenen eri lajia. Koko vuoden tavoitehan on sata eri lajia; mun tapani juhlistaa 100-vuotiasta Suomea. Tää on ollut aivan mahtava juttu, nytkin odotan innolla, että pääsen viikonloppuna ulos ja etsimään niitä lintuja. Enimmät linnuista olen kuvannut meidän kotipihalla, kun meillä talvisin ruokitaan lintuja. En ole ollenkaan ottanut stressiä siitä, onko kuva linnusta hyvä vai huono, pääasia on siinä, että kuvasta erottaa mikä lintu on kyseessä. Oon ihan innoissani jokaisesta kuvasta jonka otan ja jokaisesta linnusta jonka näen. Oon viettänyt tän harrastuksen kanssa todella paljon aikaa ulkona, eräänä viikonloppuna yhteensä about 5 tuntia. Se tosin johtui siitä, että eksyin metsään...


Joka viikonloppuna soittaminen onnistui kohtalaisesti. Jos joku ei siis tiedä, niin opiskelen musiikkipedagogiksi ja soitan klassista pianoa, joten siksi tämä tavoite. Tässä kuussa on joka viikolle joku prokkis, joten treenattavaa riittää ihan kiitettävästi. Yleensä mä pidän viikonloput vapaata soittamisesta, mutta nyt halusin yrittää soittaa joka viikonpäivä. Kyllä mä lopulta päädyin pitämään yhden soittamattoman päivän viikossa ja yhtenä viikonloppuna kun olin kotona käymässä en soittanut ollenkaan.