sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 4 - takaisin juoksun pariin

Tästä se taas alkaa! Juoksukausi ja uusi juoksuohjelma ja sen myötä (toivottavasti) viikottaiset treenikatsaukset. Peruskuntokausi ei menny ihan niinkuin piti. Kävin hiihtämässä noin kolmesti viikkoon, mutta en osannut hiihtää niin hiljaa, että sykkeet olisivat pysyneet pk-alueella. Hiihtokilometrejä on kertynyt nyt 190 km, mutta vielä haluaisin hiihtää ainakin 30 kilsaa. Vähän kyllä heikolta kyllä näyttää lumitilanteen kannalta. 

Tämän vuoden tavoite on siis vauhtikestävyyden parantaminen ja ennätyksen tekeminen kympillä. Aion niin monta kympin kisaa juosta tänä vuonna, että se ennätys menee rikki. Ensimmäinen yritys on 12.5 Kokkola city runilla. Sitä ennen kalenteriin olen merkinnyt 25.3 Toholammin talvimaratonin, jossa juoksen vajaa 8 kilsaa viime vuoden tapaan. 

Tämän hetkinen juoksuohjelmani on aika rankka, juoksulenkkejä viikossa sen mukaan tulisi tehdä viisi, mutta mun jalat ei sellaista kestä, joten tavoitteena on päästä juoksemaan 3-4 lenkkiä viikossa ja näiden lisäksi tehdä 3 kotitreeniä. Myös kuntosaliharrastus olisi mukava keväämmällä aloittaa, mutta saa nähdä miten sille jää aikaa. 


Viikko alkoi maanantaina kotitreenillä. Liikkeinä polvennostojuoksu 3 x 30s, mittarimatokävely 3 x 10, bulgarialainen kyykky 3 x 20 / jalka, helpotettu burbee 2 x 15 ja punnerrus leveällä otteella 3 x 10. 

Tiistaina olisi ollut vuorossa ensimmäinen lenkki, mutta koska oli pikkupakkanen, päätin mennä hiihtämään 11,3 kilsaa rennosti. Tämän lenkin ihme ja kumma sain pidettyä peruskestävyysalueella. 

Keskiviikkona tein toisen kotitreenin, liikkeinä oli räjähtävä punnerrus 2 x 10, rapukävely 3 x 20, jalannosto sivulle 3 x 20, punnerrus sormet ulospäin 3 x 10 ja burbee hypyllä 2 x 10. 

Torstai oli lepopäivä ja perjantaina tein kolmannen kotitreenin, liikkeinä punnerrus ja jalan vienti eteen 2 x 10, vartalonkierto 3 x 25, linkkari lankkuasennosta 3 x 15, burbee hypyllä 2 x 10 ja v-lantionnosto 3 x 20. 

Lauantaina kävin hölköttelemässä kevyesti 4 kilsaa. Ihanaa, että mun treeniohjelmaan sisältyy myös ihan lyhyitä ja kevyitä lenkkejä. Tällä hetkellä ainakin tuntuu, että yli 10 kilsan lenkit ei kulkis kovin kevyesti. Ehkäpä se peruskunto kuitenkin nopeasti löytyy näiden lyhyiden ja varmasti tarpeeksi kevyiden lenkkien avulla. 

Sunnuntaina kävin tekemässä raskaimman treenin. Alkuun verkkailin 2 kilsaa, jonka jälkeen tein 2 x 2 km vetoja. Ensimmäinen 2 kilsaa meni aikaan 9 min 44s, hieman tavoitetta hitaammin. Veto tuntui aika kovalta, mutta kolme minuuttia palautuksena tuntui sopivalta. Toinen veto lähti kovempaa mutta jalat tuntuivat kevyemmiltä. Alkuun jouduin toppuuttelemaan vauhdin kanssa, se nimittäin meinasi kiristyä aivan liikaa. Loppua kohden vauhti alkoi painaa todella ja jouduin runnomaan viimeiset muutamat sata metriä. Toinen veto kulki aikaan 9 min 11s, joka taas oli tavoitevauhtia nopeampaa. Loppuun verkkailin 1,75 km. En olisi kyllä kahta kilsaa enempää jaksanut juosta alle 5 min/km vauhdilla. Että kyllä tässä vielä paljon tekemistä on, jos kahden kuukauden päästä olisi jo ensimmäiset kisat tiedossa. Mutta, ehkä vaan tämä ensimmäinen kova treeni tuntuu tavallista raskaammalta, näin ainakin kovasti toivon :D 

Ma: Kotitreeni 22 min.
Ti: Hiihto 46 min / 11,3 km.
Ke: Kotitreeni 21 min.
To: Lepo.
Pe: Kotitreeni 19 min.
La: Hölkkää 4,1 km / 29 min. Keskisyke 150, -vauhti 7:01 min/km.
Su: Vetotreeni, yhteensä 8 km / 52 min.

Kuvien kanssa jatketaan vanhaa kunnon we heart it linjaa.

torstai 5. tammikuuta 2017

Uuden vuoden tavoitteet

Edellisessä postauksessa mietin liikuntatavoitteita vuodelle 2017. Nyt olisi sitten vuorossa muiden tavoitteiden esittelyä. Mitään uuden vuoden lupauksia en enää tee, niistä kun koituu vain stressiä. Sen sijaan tavoitteet on jotain sellaista, mitä olisi mukava saavuttaa, mitä olisi kiva YRITTÄÄ saavuttaa, mutta niiden toteutumisesta ei tarvitse ottaa ylimääräistä stressiä. 
Näitä tavoitteita ovat:

x Vuosi ilman irtokarkkia. Oh boy, mun yksi paheista. Viikonloppuisin on kiva ostaa jäätävä säkki irtokarsua ja vetää sitä naamaan samalla kun katsoo vaikka Frendejä. Mutta se olo seuraavana päivänä saa miettimään, että olikohan nyt worth it. Ja loppujen lopuksi, himo niihin irtokarkkeihin on yleensä suurempi kuin halu syödä niitä. Eli usein kun niitä karkkeja on sitten ottanut, huomaakin, että eihän nää nyt niin hyviä ollutkaan kun mitä muistelin. Tätä tavoitetta helpottaa se, että ukkokin on luvannut yritää olla ilman sipsiä. 

x Lihaton tammikuu. Joulukinkkua syödessä ajattelin, että voisi olla kokonaan syömättä lihaa tammikuussa. Nykyäänkin syön kasvisruokapainotteisesti, mutta usein kotona me tehdään kuitenkin jauhelihasta ruokaa. Nyt sain ukonkin tähän mukaan, ja tarkoitus olisi jättää tammikuun ajaksi ne lihat ja kanat sinne kaupan hyllylle. Saa nähdä mitä tästä tulee! 

x Valokuvata 100 eri suomalaista lintulajia. Siis mitä? Mistä mä näitä mun outoja päähänpistoja oikein saan :D Mutta kyllä. Nyt kun on tämä Suomi 100 -juhlavuosikin, niin tää olisi mun tällainen tapa juhlistaa tätä vuotta. Kuvata 100 eri lintulajia, joita Suomessa tapaa. Tässä on montakin hyvää puolta: pakko ottaa viikoittain aikaa itselle, pääsee ulos luontoon, oppii nimeämään lintuja, oppii paljon uusia juttuja valokuvaamisesta ja kamerasta. Nyt mua vaan vähän epäilyttää, että mulla on jo päässä kuva minkälaisia lintukuvia minä sitten ottaisin, vaikka todellisuudessa ne kuvat ei ole niin hienoja kun luulen. Lintukuvaus jos jokin on mielestäni välineharrastus. Ja mulla ei ole kuin tuo vanha Canonin 1100 D ja Samulin vanha pitkä objektiivi sekä jalusta toki. Ja jos oikein vaivaa haluaisi nähdä, niin pitäisi rakentaa piilomaja, syöttilauta rekvisiittoineen ja istua 10 tuntia puskassa. Mutta mun pitää vaan oppia tyytymään niihin kuviin, joita sitten saan napattua. Ja pointtihan tässä oli jo tuolla ylempänä sepustetut, ei varsinaisesti vuoden 2017 luontokuvapalkinnon pokkaus.

x Monthly notes -tyyppinen blogijuttu. Viime vuonna tein kuukauden suosikit -postauksia kuukauden lopulla. Nyt ajattelin, että jos keksisin joka kuukaudelle kolme tavoitetta tai tekemistä ja kuukauden lopulla kertoilisin niistä tänne blogin puolelle. Idea on Marzia Bisognin You Tube -kanavalta. Jos idea ei auennut, tsekkaa esim. tää video. 

Noh tässä muutama! Onko sulla tavoitteita vuodelle 2017?

maanantai 2. tammikuuta 2017

Liikuntatavoitteet vuodelta 2016 ja vuodelle 2017

Heii ja oikein hyvää uutta vuotta! 
Melkein meinasin unohtaa, että olin joulukuussa 2015 listannut liikutatavoitteita vuodelle 2016 ja niitä olisikin tarkoitus läpi käydä, onnistuinko vaiko enkö. 

  • Juosta maratonin. [ X ] Check! Oikeastaan se ajatus maratonin juoksemisesta tuli kesällä, mutta ilmeisesti olin haaveillut siitä jo puoli vuotta aiemmin. Tai no, kaippa melkein jokainen juoksua harrastava siitä maratonista haaveilee.
  • Huolehtia enemmän lihashuollosta. [  ] Ty-dyy. Tämä jäi kyllä haaveilun tasolle. On se kumma, miten voi olla niin vaikeaa ottaa kerran viikossa vaikkapa 45 minuuttia, jolloin rullailisi ja venyttelisi kunnolla.
  • Saada enemmän lihasta. [  ] HA!
  • Rikkoa joku enkka. [ X ] Check! Puolimaratonilla parantelin enkkaa kahdestikin. Se olikin ainoa matka, jolla ennätyksen uusiksi pistäminen oli mahdollista. 
  • Osallistua kisoihin aina kun mahdollista.  [ X ] Check! Vuosi 2016 oli todella hyvä juoksuvuosi ja kävin säännöllisesti kisoissa. Kumpa vuosi 2017 olisi samanlainen. Kisaaminen on yksi parhaimpia juttuja juoksuharrastuksessa. 



Tavoitteita vuodelle 2017:  

  • Aloittaa saliharrastus. Salilla käymisen kipinä on nyt mussa herännyt. Olen aina ollut sitä mieltä, että kotitreeni on parasta, se on ilmaista ja helppoa kun ei tarvi lähteä mihinkään. Nyt on kuitenkin salikärpänen puraissut. Nyt täytyisi vaan enää löytää Kokkolasta kiva sali. Sports club olisi mun mieleen, mutta se on kyllä aivan liian kallis opiskelijalle - ainakin mun budjetille. Samalla haaveilen myös jonkin nettivalmennuksen ostamisesta, niin että saisin ohjeet kuinka syödä ja kuinka treenata salilla. 
  • Käydä hierojalla kerran kuussa. Musta tuntuu, että mun jalat tarvisevat säännöllistä hierontaa ympäri vuoden. Nyt olen käynyt ehkä 2-4 kertaa vuodessa. Ei se kyllä riitä, jos säännöllisesti lenkkeilee. Varsinkin pohkeet mulla on sellaiset, että ne kireytyy heti vaikka venyttelen niitä päivittäin. 
  • Tehdä enkka kympin matkalla. Mä niiiiin haaveilen vauhtikestävyyden parantamisesta. Ja siitä että saisin juostua kympin nelosella alkavaan aikaan. Olen sen kerran nuorempana tehnyt, joten miksen siihen nytkin pystyisi. 
  • Käydä aktiivisesti, noin kerran kuukaudessa juoksutapahtumissa. Viime vuonna tämä onnistui. Kisoissa niitä enkkoja tehdään. Ja on se vaan niin huippu fiilis kertakaikkiaan, kun on siellä kisapaikalla ja koko ajan jännitys kihelmöi, ja sitten se lähtölaukaus ja se tuska juoksun aikana ja se kun pääsee maaliin. Parasta.