sunnuntai 23. lokakuuta 2016

Syyskuun suosikit

Luvassa hyvin tylsä syyskuun suosikit. Syyskuussa mulla lähti koulu heti rytäkällä käyntiin. Pari keikkaa lyhyellä varoitusajalla aiheuttivat hieman stressiä, parit isot koulutehtävät aiheuttivat vielä lisää stressiä, pitkät yhdeksän tunnin koulupäivät väsyttivät ( ja väsyttävät edelleen ) ja heti koulusta tultua piti vielä tehdä niitä koulutehtäviä. Eipä siinä aikaa jäänyt juuri millekään muulle. Eli pelkkää koulua tää mun alkusyksy on ollut. Jos nyt jotain kivaa menneeltä kuulta pitää keksiä niin

Jyväskylän reissu ja maraton
 Tuntui kyllä hyvältä päästä edes yhdeksi viikonlopuksi pois täältä Kokkolasta. Jyväskylässä näin vähän kavereita, hunttasin innoissani Pokemoneja ja juoksin sen maratonin. Harmi vain, että parin yön reissu ei millään riittänyt siihen, että olisi kerennyt kierrellä kaupoilla ja nähdä kunnolla kavereita, varsinkaan kun maratonin takia koko lauantai meni juoksuun valmistautuessa, itse juoksuun ja juoksusta palautumiseen. 

Lumenen ripsiväri
Jossain aiemmassa suosikit-postauksessa esittelen Isadoran ripsivärin, joka nyt kyllä osoittautui erittäin huonoksi. Tieten se kuivui tai jotain, kun ripsiin ei jäänyt kuin paakkuja. Oli pakko heittää se roskiin ja ostaa uusi. Ylensä en käytä vedenkestäviä ripsivärejä, mutta kun noita silmämeikinpoistoaineta on kertynyt mm. Livboxeista, niin päätin ostaa vedenkestävän. Tämä on osoittautunut oikein mainioksi. Taivutan mun olemattomat ripset ennen tämän laittoa ja ripset myös pysyvät koko päivän taitettuina! Kaikilla muilla käyttämilläni ripsareilla ripset suoristuvat takaisin alta aikayksikön. 
Tämä on myös todella kestävää. En oikein tiedä onko se hyvä vai huono puoli, kun tämä ei meinaa edes lähteä pois käyttämälläni Nivean silmämeikinpoistoaineella. 

Cutrinin kuivashampoo
En nykyään jaksa pestä joka päivä hiuksiani ja se näkyy vaaleissa hiuksissa heti. Tämä on niiden päivien pelastus. Ei tämä nyt ihan kokonaan mun yhdeksäntuntisten koulupäivien ajan pidä hiuksia freesinä, mutta suurimman osan.

perjantai 21. lokakuuta 2016

Juoksu- ja kisakausi 2016 part II

Heinäkuu olikin melko tehokas kuukausi. Kesätöiden lisäksi mulla oli aikaa juosta ja onneksi mulla oli viikonloput vapaat, sillä se mahdollisti kisoissa käymisen. Heinäkuussa kävinkin jopa kolmissa kisoissa! 
Heti heinäkuun alussa juoksin Vetelissä 6,3 kilsaa. Reitti kulki maantiellä, hiekkatiellä ja polulla. Tykkäsin todella paljon reitistä. Yleensäkin tykkään paljon kisoista, joissa ei tarvi koko matkaa juosta kovalla asfaltilla. Juoksu kulki todella hyvin ja maaliin tulin ajalla 30 min 37 s, keskivauhti 4:51 min/km, johon olin todella tyytyväinen! Olin varma, että polkuosuudet söisivät vauhtia mutta eipä ne pahemmin sitä tehneet. Sijoitus kuntosarjassa neljäs. 


Toiset kisat olivat jo viikko Vetelin jälkeen Kaustisella. Matkana tällä kertaa edellistäkin lyhempi, nimittäin mun ex-lempparimatka 5 km (tosin mun sykemittarin mukaan matka oli 4,8km...). Tältä kisalta en tiennyt mitä odottaa sillä en pitkään pitkään aikaan ollut juossut kovaa vitosta. En nyt kuollaksenikaan muista mikä mun enkka sillä matkalla on, mutta sellainen muistikuva mulla on, että se olisi lähellä 21 minuuttia. Juoksu meni ihan ok helteisessä säässä. Vähän turhan kovaa otin alun, sillä en saanut pidettyä vauhtia loppuun asti. Ajaksi tuli 22 min 56 s, ja keskivauhti 4:47 min/km. Naisten sarjassa olin ykkönen. 

Heinäkuun kolmannet kisat olivat loppukuusta Haapajärvellä Kuusaa maratonilla. Tällä kertaa juoksin puolimaratonin. Juoksin melkein koko matkan yksikseni, en saanut ollenkaan vetoapua keneltäkään kuten toukokuussa sain City maratonilla. Juoksu kulki hyvin ja jopa nautin juoksusta. Yleensä kisoissa on niin tuskainen olo, että ei oikein osaa nauttia juoksusta. Juoksun jälkeen tajusin, että puolikashan on hemmetin kiva matka. Ei liian pitkä, mutta ei kuitenkaan niin lyhytkään että koko ajan pitäisi kipittää täysillä veren maku suussa. Paransin toukokuista ennätystäni, nyt uusi enkka on 1 h 52 min 21s. 


Heinäkuussa juoksukilometrejä kertyi 117,1.

Elokuussa tuli vuoden ensimmäinen takapakki kun sairastuin flunssaan. Sen takia jouduin olemaan pari viikkoa juoksematta. Flunssan jälkeenkin juoksu ei oikein kulkenut, sykkeet olivat koholla ja vauhti hidasta kuin etanalla. Siinä vaiheessa meinasin paniikkikin jo iskeä, kun maraton alkoi häämöttää ja tuntui ettei niistäminen lopu ollenkaan. Elokuun lopulla juoksin siihen asti kuluneen vuoden pisimmän lenkin 25 km. Aikaa siihen kului 2 h 49 min 30 s. Kilometrejä kertyi kokonaisuudessaan 79,4. 



Sitten tulikin syyskuu ja viimeiset treenit ennen maratonia. Ihan syyskuun alussa kävin vielä juoksemassa Alavieskan yöjuoksussa kovaa vitosen aikaan 23 min 43 s. Se taisikin olla viimeinen kova treeni ennen 17.9 koittanutta maratonia. Juoksukilometrejä kertyi reilulta puolelta kuulta 87.1. Maratoniin päättyikin mun kisakausi 2016. Kisoja kertyi vuoden aikana siis seitsemän jos nyt oikein laskin :D Eli yhden vuoden aikana saman verran kun mitä mulla oli yhteensä kisoja takana ennen tätä vuotta. Oon melkeinpä sata varma, että ilman noita kisoja mun kunto olis ollut maratonin korvilla paljon huonompi kuin mitä se nyt oli. Eikä mun kroppa olisi ollut tottunut niin kovaan rääkkiin ja tuskaan mihin se maratonilla joutui. Onneksi tällä alueella jolla asun järjestetään aktiivisesti pienempiä juoksukisoja. Mä toivon, että saan tehtyä hyvän peruskuntokauden ja mulla ei olis ensi kesänäkään viikonloppuisin töitä, jotta pääsen mahdollisimman paljon kisailemaan myös ensi vuonna! 

keskiviikko 19. lokakuuta 2016

Juoksu- ja kisakausi 2016 part I

Pitkästä aikaa juoksujuttuja! Ajattelin vähän kerrata tämän vuoden juoksukautta ja kisoja. Tämä vuosi oli tosi hyvä juoksun kannalta. Kehitystä tapahtui ja sain juosta maaliskuun alusta elokuun alkuun tauotta kolmesti viikossa. Myöskin kisoihin pääsin noin kerran kuukaudessa. Juoksun aloitin hiihtokauden jälkeen 11.3. Juoksin heti kolmantena lenkkinä cooperin testin tuloksin 2500 metriä että ei nyt ihan pohjamudista tarvinnut lähteä kuntoa kohottamaan :D Peruskestävyyslenkeillä vauhti oli kuitenkin hyvin hidasta, yli 7 min/km. Maaliskuussa juoksukilometrejä kertyi 72,2.


Huhtikuun alussa lähdin jo ensimmäiseen kisaan, Toholammin talvimaratonille. Yhtään en tainnut kisaan osallistumista epäröidä, vaikka juoksua olikin takana alle kuukausi. Jotenkin ajattelin, että kisoissa käymällä se kunto kasvaa parhaiten. Ja ihan sama vaikka jäisi viimeiseksi, tärkeintä on että osallistuu. 
Matkana oli 7,9 kilsaa ja sen juoksin aikaan 39min 33 sekuntia ja olin kuntosarjassa ensimmäinen kahdesta juoksijasta. Keskivauhdiksi matkalle tuli 5:01 min/km. Olin tyytyväinen juoksuun, ja siihen että sain pidettyä vauhdin noinkin "kovana". 

Huhtikuussa tein paljon erilaisia vetotreenejä, esimerkiksi 3 x 800m + 3 x 400m, 100 metrin vetoja pk-lenkin yhteydessä, 3 x 1 km, 5 x 2 min... Kunto parani ja pk-lenkkien vauhtikin kasvoi hieman alle 7 min/km. Myös huhtikuun lopulla juostun cooperin testin tulos parani 300 metrillä! Huhtikuussa juoksukilometrejä kertyi 89,1.

Huhtikuun loppupuolella oli toisen kisan vuoro, Norpan lenkki Ullavalla. Kisamatkana 11,3km, aikaa kului 58 min 40 s, keskivauhti 5'11 min/km. Taisin olla tähänkin juoksuun ihan tyytyväinen, mun aikatavoite oli varmaan juosta matka tuntiin. 
Toukokuussa ajatukset siinsivät Kokkola city runissa. Luotin peruskuntooni sen verran, että tiesin jaksavani juosta puolikkaan vaikka en mitään kovin pitkiä lenkkejä ollutkaan juossut. Itseasiassa pisin lenkki ennen puolimaratonia oli tuo norpan lenkin 11,3km. Silti haaveilin kahden tunnin alituksesta. Siinä onnistuin ja tein ennätykseni 1 h 55 min 30 s. 
Tuntuu, että toukokuu oli muuten ehkä hieman kevyempi kuukausi treenien osalta keskittyen vain peruskuntolenkkeihin. Niiden lisäksi aloitin myös käymään spinningissä, mikä toimi hyvänä intervallitreeninä. Juoksukilometrejä kuussa kertyi 101.


Kesäkuu olikin kisaton kuukausi. Mun oli tarkoitus silloin juosta Ylivieskassa kymppi ja hakea sieltä sillä matkalla 50 minuutin alitusta, mutta menin viimetipassa perumaan osallistumiseni kisaan huonon sään takia... Kesäkuussa peruskuntolenkeillä keskivauhti oli jo pääsääntöisesti 6:jotain min/km. Kesäkuussa jostain syystä iski maratonkärpänen ja päätin alkaa juosta 13 viikon maratonille valmistavan treeniohjelman mukaan. Katsoin, että 13 viikon päästä juostaisiin Jyväskylässä Finlandia Marathon, joten siitä tuli mun vuoden 2016 päätavoite. Kesäkuussa juoksukilometrejä kertyi 97,3.

Jottei postaus veny liian pitkäksi pistän tässä kohtaa poikki ja jatkan seuraavassa! Minusta on tosi kiva kerrata juoksukautta ja tutkia päiväkirjasta tehtyjä treenejä. Juoksuinnostus kasvaa valtavasi tätä kirjoittaessa, harmi että vielä pari viikkoa pitäisi malttaa lepäillä :D 

maanantai 17. lokakuuta 2016

Treenikatsaus viikkoihin 40 ja 41

Vihdoin oon päässyt hieman liikkumaan. Juoksun pariin en ole vielä palannut, mutta vähän lihaskuntoa olen tehnyt, niinkuin oli tarkoituskin tässä kuussa. 
Tarkoitus olisi ehtiä tekemään kolmesti viikossa lyhyt lihaskuntotreeni ja jos edes kerran viikossa tekisi jotain aerobista. Lihaskuntotreenit teen Sportyfeelin instagram-tilillä olevan reboot-haasteen mukaan. Tuon tarkoituksena on tehdä treeni joka päivä mutta mulla ei semmoiseen ole aikaa. Ihan hyvin yhdestä 20 minuutin treenistä saa hien päälle. Tuli muuten myös huomattua että mulla ei jaloissa ole yhtään voimaa!

Viikko 40 
Tiistai: Lihaskuntotreeni 29 min, liikkeinä nopea vuorikiipeilijä 3 x 30s, askelkyykkyhyppy 3 x 30 s, polvennostojuoksu 3 x 30s, liikkuva lankku 3 x 20, punnerruksia ( 5 x leveä ote, 5 x kapea ote) 2 x 10, lisäksi liikkeitä lonkanloitontajille. 

Lauantai: Käsitreeni 14 min.

Sunnuntai: Ulkoilua 2 tuntia Pokemon Gon kanssa. Lihaskuntotreeni 28 min, liikkeet polvennostojuoksu 3 x 30s, nopea vuorikiipeilijä 3 x 30s, liikkuva lankku 3 x 20, punnerruksia 2 x 10, rapukävely 3 x 20, lisäksi liikkeitä lonkanloitontajille.



Viikko 41 
Tiistai: Sählyä noin 55 min, keskisyke 163, maksimi 200. 

Keskiviikko: Lihaskuntotreeni 18 min, liikkeinä askelkyykkyhyppy 3 x 30s, polvennostojuoksu 3 x 30s, räjähtävä punnerrus 2 x 10, rapukävely 3 x 20, lankku + syväkyykky 3 x 15. 

Lauantai: Kevyttä kävelyä noin 20 min. Lihaskuntotreeni 23 min, liikkeet nopea vuorikiipeilijä 3 x 30 s, liikkuva lankku 3 x 20, räjähtävä punnerrus 2 x 10, lankku + syväkyykky 3 x 15, kierto kahvakuulalla 3 x 20 + liikkeitä lonkanloitontajille.

Sunnuntai: Kävelyä luontopolulla noin 75 min. Venyttelyä 20 min.

sunnuntai 16. lokakuuta 2016

Alavieskan luontopolku

Alavieskan luontopolku... Kyllä, täällä tosiaan on semmoinen! Ja vieläpä aivan käymisen arvoinen! 
Muistan käyneeni siellä 5. luokalla koulusta, mutta sen jälkeen paikka unohtui tyystin. Muutama viikko sitten veljeni otti puheeksi, että olenko käynyt kyseisellä luontopolulla. Jostain muistini uumenista palasi mieleeni jopa paikan nimi, Ryökönkangas. Siinäpä oiva suunnitelma syyslomalle käydä kävelemässä tuo polku. 
Ryökönkankaan luontopolku sijaitsee Someronkylän ja Taluskylän välissä. Saarenkylän tieltä kääntyy noin 3 kilsan mittainen metsäautotie luontopolun alkuun. Itse polku on noin 4-5 kilsaa pitkä. Maisemana vanhaa luonnontilaista mänty-kuusisekametsää. Paikka on myös luonnonsuojelualue. Polku on helppokulkuista. Noin puolessa välissä on pieni nuotipaikka roskakoreineen. Kannattaa oikeasti käydä kävelemässä tuo jos tässä Alavieska-huudeilla asuu. 


sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Lokakuun livbox

Mistähän tätä vyyhtiä alkais purkamaan? Sanotaanko nyt vaan ihan suoraan, että lokakuun livbox oli floppi. Harmitti paljon, sillä se oli mun kolmen kuukauden tilausjakson viimeinen paketti.
Boksi sisälsi neljä pientä näyte-/matkakokoista tuotetta, yhden meikkisiveltimen ja kaksi näytelipuskaa. Ei todellakaan 16,90 € arvoinen. Ilmeisesti boksin kanssa oli tapahtunut joku väärinkäsitys ja siksi kaikki tuotteet olivat näytekokoja. Mietin vain, että miksei siitä ilmoitettu heti eikä vasta sitten kun vihaista palautetta alkoi satamaan. Pahoitteluksi tilaajille annettiin 30 livbox-pistettä. 60:llä pisteellä saa lunastettua ilmaisen boksin. Minua ei kuitenkaan nämä pisteet lämmittäneet, sillä minulla ei noita pisteitä ole siltikään tarpeeksi, että saisin ilmaisen boksin lunastettua. No mutta, esitellääs nyt kuitenkin ne tuotteet. 

Kivoin tuote oli tämä Iberon häivytyssivellin. Monta kertaa on mielessä käynyt, että pitäisi ostaa häivytyssivellin, joten tämä tuli tarpeeseen. 

Palmoliven suihkusaippua meni kaappiin jonon jatkoksi odottamaan käyttöönottoa. Ei herättänyt suuria tunteita tämä tuote, jonka arvo oli about 36 senttiä koska näytekoko. 
Lumenen miselli-puhdistusvesi on ihan kätevä tuote ottaa mukaan matkoille. Tätä jo testasinkin ja aivan toimiva tuote. 

Tresemmén lämpösuojasuihke tulee käyttöön, vaikka sellaiselle ei kovin usein tarvetta ole. 
Moroccanoilin hoitoöljy hiuksille menee taas kaappiin odottamaan. Mulla on sekä täällä että kotona hiusöljyä ja koska ne ovat todella riittoisia tuotteita, ei tämä ihan heti pääse käyttöön. Positiivista kuitenkin on, ettei mun tarvi moneen vuoteen ostaa itse hoitoainetta. 

Lopuksi vielä nämä kaksi näytettä. Tuo Lorealin naamio on todella kiintoisa tuote, ja tuntui  tehokkaalta pienen kirvelyn myötä. En kuitenkaan aio ostaa tätä kaupasta, sillä en mielellään osta merkin tuotteita. 
Vichyn puhdistusgeeli tuntui myös aivan hyvältä ja puhdisti meikinkin kasvoilta hyvin, mutta en ostaisi tätä, sillä hintaa näiltä Vichyn tuotteilta löytyy. 

Boksille arvosanaksi 1,5 / 5. Aivan kivoja tuotteita, jos vaan olisivat olleet kunnon kokoisia. Häivytyssiveltimestä suurin plussa.

sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Luontopolulla

Käytiin Samulin kanssa viikko sitten täällä Kokkolassa Laajalahden luontopolku kiertämässä. Kysessä oli lyhyt 3,5 kilsan lenkki, kovin hienoja maisemia ei ollut, mutta tulipahan käytyä hakemassa energiaa ( ja kipeät haavat molempiin polviin, kummasti muistu lapsuus mieleen jolloin polvet oli aina haavoilla...) uuteen viikkoon. 


Reitti kulki pääosin pitkospuita pitkin. Paikoitellen ne oli aika huonossa kunnossa ja muutama puukin oli kaatunut niiden päälle. 


Polku kulki läpi männikön, vanhan tervaleppälehdon (jonka kuusi oli kylläkin valloittanut), rantaruovikon ja fossiloituneiden hiekkadyynien. Pariin lintutorniinkin päästiin kiipeämään.