maanantai 30. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 21

Viikko 21 oli treenin osalta kovempi kuin edellinen ja juoksukin kulki paremmin kuin edeltävänä viikkona. Viikko alkoi perinteisesti maanantain kuntopiirillä, jossa liikkeinä oli penkille nousu, mave, askelkyykky, vatsarutistus, lantionnosto, kulmasoutu, x-hyppy, ojentajapunnerrus käsipainolla, penkkikyykky ja hauiskääntö. Tein ekalla kierroksella jokaista liikettä minuutin ja siirryin suoraa seuraavaan liikkeeseen ilman taukoja. Toinen kierros 45 sekuntia ja kolmas 30 sekuntia. 

Tiistain pidin lepopäivänä ja keskiviikkona menin spinningiin. Olen nyt pari kertaa käynyt spinnissä ja ostinkin kymppikortin sitä varten. Spinnillä korvaan yhden lenkin, jotta penikat vähän säästyisivät. Ja on se mahtava tunne kun 45 minuutin järisyttävän hikoilun jälkeen lähtee salilta, jes mä jaksoin ja huh se on ohi! :D 

Torstai meni taas lepuutellessa ja perjantaina oli viikon ekan lenkin vuoro. Lenkkinä 20 min pk + 20 min vk. Lenkki meni muuten ihan samalla tavalla kuin viime viikolla, ekalla puoliskolla juoksin 3 km ja toisella 3,8km, ainoastaan ekan puoliskon keskisyke oli nyt alle 150 kun se viime viikolla oli yli 150. 



Lauantaina koitti jo etukäteen jännittämäni treeni: 4 x 2 km vedot kympin kisavauhdilla eli lähellä 5 min / km. Olisin halunnut juosta 5 x 2km, mutta neljännen vedon jälkeen jalat olivat ihan hyytelöä, niin että päätin jättää viidennen vedon pois. Lauantaina oli myös kuuma ja aurinko porotti, joten sää teki treenistä vieläkin tuskaisamman. Kuitenkin, eka kilsa meni aikaan 4'51 min / km, toinen 4'48 min / km, kolmas 4,58 min / km ja viimeinen 4'55 min / km. Palauttelin välissä 2,5 min ja verkkoja kertyi yhteensä 2 kilsaa. 

Sunnuntaina juoksin pidemmän hitaan lenkin 14,1 km. Sunnuntaina oli myös tosi kuuma ja aurinko paistoi polttavasti, ei ollut vettä mukana, joten juoksu oli uuvuttavaa. 

Maanantai: Lihaskuntopiiri 29 min.
Tiistai: Lepo.
Keskiviikko: Spinning 43 min, keskisyke 151, huippu- 185.
Torstai: Lepo.
Perjantai: Juoksu 40 min / 6,8 km
Lauantai: Juoksu 62 min / 10 km.
Sunnuntai: Hölkkää 100 min / 14,1 km.

sunnuntai 29. toukokuuta 2016

Viime päivinä...

...olen saanut viettää kesälomaa, nyt ihan virallista sellaista! Keskiviikkona oli viimeinen tunti kansantanssia ja siihen loppui mun kouluvuosi. 
Torstaina oli Konservatorion ja amkin musiikinopiskelijoiden yhteiset tanssiaiset, joissa oltiin ukon kanssa. Oli kyllä kivat juhlat! Oli erilaista tanssimusaa kansanmusiikista Michael Jacksoniin, buffetpöytää ja ohjelmaa. Tosi kiva aloitus lomalle. 

Perjantaina ajoin kotiin ottamaan mun veljestä ylioppilaskuvat. Maalla oon tehnyt landejuttuja, ottanut arskaa ja liikkunut. Vielä pari päivää laiskottelen kotona ja sitten palaan taas pariksi päiväksi Kokkolaan ukkelin luo. Ihanaa kun tässä saa vielä pari viikkoa ihan vain lomailla! Mulla on semmonen kutina, että tästä kesästä on tulossa hyvä...

Tuska-lehmä toivottaa teille mukavaa alkavaa viikkoa ja kesäkuuta!

maanantai 23. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 20

Viikko 20 oli kevyempi viikko, ehkä vähän palauttavampi puolikkaan jälkeen. En tiedä johtuiko puolimarasta, hemoglobiinista vai mistä, mutta olo oli viikolla outo. Väsytti, huimasi, hengästytti helposti ja tuntui että sykekin oli parilla treenillä aika korkealla. Ei mikään ihanteellinen treeniviikko.

Lauantaina kävin tekemässä superduperekstramega lyhyen tekniikkatreenin kentällä. Tarkoitus oli juosta 6 x 50m kädet ylhäällä. Helpompaa olisi EHKÄ ollut, jos olisi ollut joku keppi, josta olisi voinut pitää kiinni. Treenin tarkoitus oli ilmeisesti pitä yläkroppa mahdollisimman liikkumattomana, mikä oli vaikeaa. Kokeilkaa vaikka. Itselleni tuntui ainakin tosi pöhköltä juosta kädet ylhäällä. Tuntui, että yläkroppa heijasi ihan hallitsemattomasti puolelta toiselle, kuten kuvassakin vähän näkyy. Loppuun otin vielä pari 50 metrin vetoa. 

Maanantai: Spinning 44 min, keskisyke 159, huippu- 185.
Tiistai - keskiviikko: Lepo.
Torstai: Lenkki 40 min. 20 min pk, 3 km, 6'43 min / km + 20 min vk, 3,8 km, 5'15 min / km. 
Perjantai: Lihaskuntopiiri 26 min.
Lauantai: Tekniikkatreeni, pyöräilyä nelisen kilsaa sekä muutama vatsalihasliike.
Sunnuntai: Hölkkää 75 min / 10,8 km.

sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Tonnikala-tortillavuoka

Tässä ohje mun lemppari viikonloppumättöön! Älyttömän helppo tehdä ja tajuttoman hyvää. Tätä tehdään meillä usein, harmi vaan ettei tämä ruoka meinaa riittää yhtä iltaa enemmäksi, ainakaan meillä vaikka iso vuoka tätä tuleekin :D 



1 pkt (8kpl) vehnätortillalättyjä
Tonnikalatäyte
2 tlk tonnikalaa
2 tlk ananasmurskaa
n. 400g herne-maissi-paprikasekoitusta
Päälle
2 dl ruokakermaa
1 ps (150g) mozzarellajuustoraastetta

Yhdistä täytteen aineet keskenään, voit käyttää myös tonnikalan öljyn. Levitä tortillalätyt esim. leivinpaperille, jaa täyte niille ja kääri rullalle.

 Leikkaa rullat terävällä sahalaitaisella veitsellä 4 osaan. Nostele rullat pystyyn uunivuokaan. Yhdistä ruokakerma ja juustoraaste. Kaada seos vuokaan. Tai kaada kerma tortillojen päälle ja ripottele pinnalle juustoraaste. Kypsennä uunissa 200 asteessa noin 20 min.


keskiviikko 18. toukokuuta 2016

Summer plans 2016

Ensin ajattelin olla tekemättä tällaista summeri bucketti listaa, mutta koska postausideat on kadoksissa päätin kuitenkin edellisen vuoden tapaan listata asioita joita haluaisin tehdä kesällä.
Listalta löytyy viime vuonna tekemättä jääneitä asioita ja vähän uusiakin. 
Tosiaan koulu loppui maanantaina eli tässä olisi reilu pari viikkoa "lomailua" tiedossa ennen kun kesätyöt terveyskeskuksessa / sairaalalla alkavat. Tosin eipä tätä voi oikein lomaksi sanoa, kun pianoa kuitenkin täytyy käydä koululla soittamassa aina juhannukseen asti... Mutta nyt niihin kesäsuunnitelmiin! 

Kesällä aion...


  • Töiden lisäksi jaksaa käydä lenkillä ja soittaa.
  • Tehdä se retki vihdoin ja viimein sinne Tankariin!!! 
  • Ottaa edes yksi salamakuva.
  • Ostaa torilta mansikoita ja muita herkkuja.

  • Ostaa uudet päheet (mikä sana toi on?) juoksukengät.
  • Käydä Kalajoen seikkailupuisto Pakassa riehumassa.
  • Käydä jossain kivassa kesäkahvilassa.
  • Koittaa juosta joku enkka jollakin matkalla, esim.kymppillä ois kova.

  •  Käydä Virossa tai Ruotsissa.
  • Juosta 30 kilsaa.
  • Nähdä kavereitakin.
  • Viettää ukkospäivä tai sateinen päivä pelaten lautapelejä. 


Kuvat omia ja weheartit.

maanantai 16. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkon 19 ja puolimaratonenkka

Heipati hei! 
Osallistuin viime perjantaina Kokkola city runiin matkana puolimaraton. Ilma oli kolea ja sateinen, hyvä juoksusää minusta. Tuo oli mun eka isompi juoksutapahtuma ja jäi kyllä hyvä fiilis. Puolikkaan juoksijoita oli 260 ja vielä enemmän seiskan matkaajia. Reitti oli seitsemän kilsaa ja sitä lenkkiä kierrettiin kolmesti. Aluksi ajattelin että TUSKAA kolme kierrosta samoja maisemia, mutta aika helposti se meni. Misään vaiheessa ei tarvinnut juosta yksin, aina oli joku näkyvissä ja se auttoi jaksamaan.
Ensimmäisen kierroksen menin aika hitaasti, vauhti oli siinä 5'40 - 6'00 min/km tuntumassa ja ajattelinkin että en kyllä pääse tavoitteeseeni eli kahden tunnin alitukseen. 
Toisen kierroksen juoksin erään naisen vierellä. Sanaakaan emme toisillemme vaihtaneet ja välillä mietinkin tuntuukohan hänestä kiusalliselta tai ärsyttääkö, kun juoksen koko ajan hänen vierellään, mutta meillä sattui askeleet niin hyvin yhteen! Eli kiitos vain vauhdin ylläpitämisestä sinulle jos satut tätä lukemaan :D Toinen kierros meni keskivauhti suunnilleen 5'30.
Viimeiselle kierrokselle rykäisin kovempaa sellaista viiden minuutin kilsavauhtia. Juoksua hankaloitti se, että koko viimeisen kierroksen aikana oli paljon seitsemän kilsan kävelijöitä tientukkeena. Koko ajan joutui puikkelehtimaan kävelijöiden välistä tai kun tilaa oli enemmän juosta pientareella / nurmikolla. Viimeisen kierroksen tulin kuitenkin niin kovaa että sain parannettua enkkaani puolitoista minuuttia, eli puolikas tuli nyt juostua aikaan 1 h 55min 30s.
Ja aiettä olikin mahtava fiilis sen jälkeen! Eikä edes kovin huono olo.
Vinkkinä siis niille, jotka haaveilevat kahden tunnin alituksesta puolikkaalla, että keskivauhdin tulisi olla tällöin 5'40 min / km tai alle. Eli ei paha! Kannattaa kuitenkin ainakin ekat pari kilsaa ottaa hieman hitaammin, että jaksaa kiristää loppuun. 

Maanantai: Hölkkää 40 min / 6 km.
Tiistai: Kuntopiiri 32 min.
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Hölkkää 43 min / 5,8 km. Puolessa välissä 6 x noin 100m alamäkijuoksua (viikon tekniikkaharjoitus)
Perjantai: Puolimaraton.
Lauantai: Kevyttä kävelyä 44 min.
Sunnuntai: Lepo.

sunnuntai 15. toukokuuta 2016

Rento viikonloppu

Olipas kiva kun ukolla oli vihdoin ja viimein treenitön viikonloppu, saatiin möllötellä kahdestaan kotona. Viikonloppu alkoi Kokkola City Runista, jossa minä juoksin puolimaratonin (ja enkan!!!) ja ukko soitti orkesterissa. Loppuilta menikin melkein puolen kilon irtokarkkipussin kanssa sohvalla katsoen Frendejä. Parhautta. 

Muutenkin koko viikonloppu on mennyt syöden herkkuja. On käyty ulkona syömässä ( kaksi kertaa ) ja on mässätty sitä karkkia ja sipsiä. Ja tiedättekö mitä? Ei oo yhtään morkkista! 

Sateesta huolimatta käytiin pienellä kävelyllä lauantai-iltana. Jalat on olleet tosi kankeat puolikkaan jälkeen ja oonkin niitä paljon venytellyt, rullaillut, voidellut kylmägeelillä ja hieronut jääpaloilla. Tuntuu että tuo kevyt kävelykin teki hyvää, nyt sunnuntaina jalat on jo paljon paremmassa kunnossa ja ajattelin huomenna mennä spinningiin. 

Huomenna mulla olisikin viimeinen soittonäyttö ja sitten ois vuosi pulkassa (lukuunottamatta paria kansantanssituntia). Huhhuh! Mutta nyt jääkiekon pariin, hyvää alkavaa viikkoa :)

maanantai 9. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 18 + tehokas pyramiditreeni

Mulla alkoi nyt uusi juoksuohjelma. Edellisessä ohjelmassa oli juoksua kolme kertaa viikossa, tässä on neljä. Kolme peruskestävyyttä ( joillakin viikoilla pk+vk yhdistelmätreeni ) ja lisäksi yksi tekniikkaan painottuva treeni. Mietin kuitenkin tässä jos alkaisin käydä kerran viikossa spinningissä ja korvaisin sillä yhden lenkin. Vähän säästäisin penikoita. 

Viime viikolla tuli siis tehtyä 40, 45 ja 60 minuutin tasavauhtinen peruskestävyyslenkki, kevyttä pyöräilyä ja kävelyä, sekä pari kertaa lihaskuntotreeni, toinen vatsalle ja toinen käsille. Lisäksi tein pyramiditreenin, josta voisin avautua vähän lisää. En tiedä kuinka monelle se on ennestään tuttu juoksuharjoite. Minä tein sen viikonloppuna ensimmäistä kertaa. Voin kyllä suositella tätä treeniä, varmasti kerran viikkoon tai kahteen tehtynä olisi omian viemään kuntoa roimasti eteenpäin!

Pyramidi: Juokse kiihdyttäen 50 metriä, palaa lähtöön kävellen / hölkäten. Juokse reippaasti 100m, palaa lähtöön hölkäten / kävellen. Kasvata matkaa 50 metrillä aina 300 metriin asti, sen jälkeen lyhennä matkaa 50 metriä, niin että viimeisenä vetona juokset vain 50 metriä. Tämä treeni on hyvä tehdä kentällä, mutta onnistuu myös tasaisessa maastossa. 

Kävin tänään hakemassa perjantain Kokkola cityrun paidan! Aika hassu värivalinta mielestäni... Saa näyttämään mut ihan haamulta :D Ärsyttää kyllä kun otin pienimmän koon (s) ja se siltikin on noin iso. Viime vuonna sama juttu. 

Maanantai: Hölkkää 40 min / 5,9 km. Vatsatreeni 10 min.

Tiistai - keskiviikko: Lepo.

Torstai: Hölkkää 45 min / 6,2 km. 

Perjantai: Pyöräillen kuntosalille 16 min / 4,4km. Kuntosalilla käsitreeni lämmittelyineen 25 min. Pyramidiharjoite 31 min / 3,6 km. Pyöräillen takaisin kotiin 15 min / 4,4km. 

Lauantai: Hölkkää 60 min / 8,6 km.

Sunnuntai: Pyöräilyä 45 min. Kävelyä 36 min.

sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Viheriää sen olla pittää

Viimeisten neljän päivän aikana päähän putkahtaneita ajatuksia

" Tämä kissa on niin rakastettu" 


 " Ai että on ihanaa vaan istua pihakeinusa ja kuunnella lintujen laulua"


" Kyllä luonnolla on sitte rauhottava ja virkistävä vaikutus" 


" Ihimisen pittäis olla enemmän luonnosa!"


" Oon mää onnekas ku oon saanu asua ja ellää maalla"

maanantai 2. toukokuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 17 ja Cooperin testi

Viime viikolla oli viimeinen viikko kuuden viikon treeniohjelmasta, joka alkoi cooperin testillä ja päättyi cooperin testiin. Ennen ohjelmaa juoksin cooperissa 2500m ja nyt 2800m. Aiemmin olen juossut saman verran muistaakseni lukion ekalla ja 2800m onkin pisin matka, jonka olen cooperissa juossut. Olin kyllä tosi yllättynyt, että sain noinkin paljon juostua. Tiesin kyllä että tulos paranee mutta en ihan noin paljon kuitenkaan uskonut :D

Tässä olen hieman panikoinut, nimittäin ensi viikon perjantaina olisi tiedossa puolimaraton! Menneet treenit eivät kyllä kauheasti olleet puolikkaalle valmistavia, mutta luotan peruskuntooni että maalin pitäisi päästä. Lähinnä pitempien lenkkien puute mietityttää, mutta vauhtikestävyyttä tein kyllä mukavasti. 



Maanantai: Lihaskuntotreeni 11 min.
Tiistai: Lepo.
Keskiviikko: Hölkkää 20 min / 3,2 km. 15 min pk:ta, jonka jälkeen 4 x 80 metrin kiihdytyksiä. Lihaskuntotreeni 15 min.
Torstai: Hölkkää 45 min / 6,7 km. Välissä 4 x 100 metrin rentoja vetoja. 
Perjantai: Pyöräilyä 37 min. 
Lauantai: Cooper 2800m. Alkuun ja loppuun verkkaa kilsat. 
Sunnuntai: Lepo.

sunnuntai 1. toukokuuta 2016

Vappen

Heipparallaa, meillä on aivan mahtava vappuviikonloppu takana! 
Viikonloppu alkoi loistavasti perjantaina, mistä hehkutinkin jo Instagramin puolella ylläolevan kuvan saattelemana. Aamulla satoi, mutta päivällä sade muuttui auringonpaisteeksi, sain puhelun, että pääsin kesätöihin Kokkolaan (!!!!) ja kaiken kukkuraksi Benkut oli tarjouksessa. 

Lauantai aloitettiin käymällä brunssilla. Sen jälkeen lähinnä hengailtiin kavereiden kanssa, käivin juoksemassa cooperin testin hyvillä tuloksilla ja leivoinpa vielä munkkejakin. Illalla lämmitettiin sauna, jonka jälkeen mentiin kavereille katsomaan leffaa muutamien olusien kera. Päätettiin leffan jälkeen käydä vielä yksillä, joten nukkumaanmeno vähän venyi, ja se on kyllä näkynyt nyt sunnuntaina. Onneksi ei tarvi viikonloppuisin käydä "bilettämässä" :D 

Sunnuntai on mennyt myös leppoisissa merkeissä. Käytiin pyörimässä vapputorilla, ostettiin jäätelöt kioskista ja katseltiin amerikan autojen vappuajelua. Nyt vähän Filmtownin karkkeja ja Frendejä. Ehkäpä olisin sitten valmis kohtaamaan uuden viikon vaikka vähän lähestyvät soitto- ja opetusnäytöt kuumottavat :/