maanantai 28. maaliskuuta 2016

Treenikatsaus viikoon 12

Viime viikolla tein samat treenit kuin edellisellä, tosin vähän kevyempinä. Viikolla oli vähän nuhainen olo, mutta ei onneksi iskenyt tautia päälle. 
60 minuttisella pklla tein 8 x 100 metrin vetoja, mutta paljon rauhallisempia kuin viime viikolla. 4 x 1 km vedot olivat myös hitaampia kuin viimeksi, tällä kertaa siinä 5'30 pintaan. 
Tällä hetkellä kolme lenkkiä viikkoon tuntuu hyvältä. Vasemman jalan pohkeen sisäsyrjässä tuntuu kipua, mutta siedettävästi. Joka lenkillä ei edes tunnu mitään. Mulla ei edes olisi aikaa useampiin lenkkeihin, kun nytkin vasta loppuviikosta pääsen tekemään ensimmäisen lenkin. Että tällä erää mennään näin, toivottavasti se riittää kehittämään kuntoa :) 

Kuva weheart it

Maanantai: Lihaskuntotreeni 11 min.

Tiistai ja keskiviikko: Lepo.

Torstai: Hölkkää 8,5 km / 60 min, välissä 8 x 100 rentoja vetoja.

Perjantai: 4x 1 km vetoja minuutin kävelypalautuksella. Alkuun 500 metriä hölkkää
1) 5min 21s, keskisyke 170 / maksimi- 180.
2)  5min 30s, 173 / 180.
3) 5 min 27s, 173 / 180.
4) 5min 18s, 177 / 191.

Lauantai: Venyttelyä.

Sunnuntai: Kävelyä 59 min / 5,1km.  Hölkkää 10,2 km / 75 min.

sunnuntai 27. maaliskuuta 2016

Pientä pääsiäistä

Hyvää pääsiäispäivää! 
Tämä pääsiäinen ei ole tuntunut oikein pääsiäiseltä. Johtuu varmaan siitä, että en nähnyt yhtä ainoaa trullia, en käynyt kokolla ja kodin somistaminen pääsiäiseen jäi vähäiseksi. 
Rairuohoa sentää kylvin! Ja olen syönyt mämmiä, pashaa ja paljon suklaata.

Blogin ulkoasua myös vähän fiksasin yksinkertaisemmaksi, niin että kuvat olisivat se pääjuttu ja ISOJA. 
Loppuun vielä vähän synkempi kuva. Moni on varmaan kuullut siitä Ylivieskan kirkon palosta. Tämä kuva on sunnuntailta, vuorokausi jälkeen palon alun. Tämän kummoisempia kuvia en siitä saanut, ihmisiä oli niin paljon, alue oli rajattu ja varusmiehet vartioivat paikanpäällä. Ylivieska siis sijaitsee 15 kilsan päässä kotoani, joten aika iso juttu tämä oli meillekin. Vaikka en olekaan mikään kirkkoihminen, niin kyllä tämä mielessä silti on. Ei voi käsittää kuinka pitää olla päästään vialla että tuikkaa kirkon tuleen. Kaunis kirkko oli päällepäin, sisällä en montaakaan kertaa käynyt. 

Mutta eipä muuta, kertokaa jotain teidän pääsiäisestä :)

keskiviikko 23. maaliskuuta 2016

Tilaus Hyvinvoinnin tavaratalosta

Tilasin viime perjantaina ensimmäistä kertaa tuotteita Hyvinvoinnin tavaratalosta. Hyvinvoinnin tavaratalo on siis verkkokauppa, josta voi tilata mm. luontaistuotteita, luomuelintarvikkeita, urheiluravinteita ja luonnonkosmetiikkaa.
Selasin uusinta Kauneus ja terveys -lehteä ja sen välissä oli kyseisen verkkokaupan lehtinen täynnä tarjouksia. Hyvinvoinnin tavaratalossa on nyt hintahulinat menossa ja siellä on paljon tuotteita tarjouksessa vielä 28.3 asti. Hyvien tarjousten perusteella minäkin tilaukseni tein. 
Sana-sol D-vitamiini oli tarjouksessa 2€/100 tablettia. Nämät ovat appelsiininmakuisia purutabletteja, ja aivan hyviltä maistuivat. 
Vidan Vahva sinkki tabletit maksoivat 7€/120 tablettia. Sinkkiä saa samantyyppisistä aineista kuin rautaakin eli lihasta, täysjyväviljatuotteista ja vihreistä vihanneksista. 

Hyvän Olon chlorella-jauhe 10€ / 100g. Chlorella-jauheen tilasin, sillä se sisältää rautaa, jonka puutteesta olen kärsinyt koko alkuvuoden. Aikaisemmin en ole chlorellaa käyttänyt, joten vinkkejä otetaan vastaan! Vielä en tätä ole maistanut, syön ensin rautakuurin loppuun ja alan sitten käyttämään tätä ja toivon tämän auttavan pitämään hemoglobiinin hyvissä lukemissa. Hyvän Olon Chlorella on japanilaista levää, joten hyvästä mausta en mene takuuseen :D 

Lisäksi 1000 ensimmäistä tilaajaa saivat Tri Tolosen Carnosin Beauty + sinkki -valmisteen kaupanpäälle. Se on tarkoitettu ihon, kynsien ja hiusten hyvinvointiin. Karnosiini on fysiologinen yhdiste, jota ihmisessä on luonnostaan muun muassa lihaksistossa. Se ehkäisee ihon ikääntymismuutoksia sekä puhdistaa elimistöä.

Sellaiset tuotteet! Ei muutakun tilausta tekemään ;) Hitaasta toimituksesta ei voi myöskään moittia, perjantaiaamuna laitoin tilauksen menemään ja tiistaina sain hakea paketin lähiSiwasta.

maanantai 21. maaliskuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 11

Juokseminen on ihanaa! Juoksukärpänen on selvästi puraissut ja hyvä niin. Ei ole edes ikävä hiihtämistä ;) Sen verran fiiliksissä olen juoksemisesta, että ilmoitin itseni jo ensimmäiseen kisaan! 2.4 olis tiedossa Toholammilla talvimaraton, jossa on mahdollista juosta maraton, puolikas tai 7,9 km. Arvaatteko mihin itteni ilmoitin? No 7,9 kilsalle ja vielä hölkkäsarjaan :D Kiitos noista hölkkäsarjoista, sen verran kovia aikoja oli edellisenä vuonna kasin matkoilla juostu, että en varsinaiseen naisten sarjaan kehtaa lähteä näyttämään juoksukenkiäni. Muutenkin ajattelin ottaa kisan enemminkin treenin kannalta kuin varsinaisena kisana. Toivottavasti pysyisin nyt terveenä, kun juuri osallistumismaksunkin maksoin. 

 Kuva weheartit

Viime viikon treenit menivät aivan kivasti. Peruskestävyystreeninä oli 60 minuuttinen, jonka puolessa välissä tein 6 x100m rentoja vetoja sekä tasavauhtinen 75 min.
Vauhtikestävyystreeninä oli 4 x 1km vedot minuutin kävelypalautuksella. Kilsavauhdin vedoissa pyrin pitämään samana, mitä ajattelin juosta sen kasin Toholammilla eli 5'30. Vedot tuntuivat hyviltä, tosin ajat olivat 5'03 ja 5'18 välissä. 

Maanantai: Lepo.
Tiistai: Lihaskuntotreeni 18 min.
Keskiviikko: Hölkkää 8,5km / 60 min. Välissä 6 x 100 m vetoja.
Torstai: Juoksu 28 min / 4,8 km. Alkuun 500m lämmittelyä, sitten 4 x 1km minuutin kävelypalautuksilla.
1) 5min 3s., keksisyke 174, maksimi- 186.
2) 5 min, 18 s., 176 / 185.
3) 5 min 14s., 179 / 187.
4) 5 min 5s., 183 / 194. 
Perjantai: Venyttelyä 30 min.
Lauantai: Lepo.
Sunnuntai: Hölkkää 10,1 km / 75 min. Rullailua foam rollerilla.

perjantai 18. maaliskuuta 2016

Helmikuun suosikit

Maaliskuu lähenee uhkaavasti loppuaan, mutta vielä voi kai muistella vähän helmikuuta. Nostin pari pientä kivaa juttua helmikuusta esille, kuten tein tammikuun kanssakin. 

Neilikat
En ole aikaisemmin ostanut neilikoita, mutta näistä tais tulla mun lempileikkokukkia. Kestivät hyvännäköisinä pitkään ja onhan nuo tosi kauniita.

Iittalan smaragdin väriset juomalasit
Multa löytyy kotoa monta pakettia Iittalan kartio-juomalaseja hiekan ja harmaan väreissä, mutta kun näin kaupassa nämä smaragdin väriset niin oli pakko ostaa. Jotenkin tosi hieno väri! Piti muuten monta kertaa tarkistaa sanan smaragdi oikeinkirjoitus, näyttää ihan pöljältä :D 

Acon vartalovoide
Voitin tämän vartalovoiteen vuosi tai pari sitten arvonnasta ja nyt vasta pääsin sitä käyttämään. Aivan huumaava tuoksu, tulee ihan kesäfiilis. Minusta se tuoksuu ihan ahomansikoille. Voide on myös tosi paksua, ei mitään lirua vedellä jatkettua. En tiedä saako enää kyseistä tuotetta apteekista, kun kerran oli limited edition tuolloin. 

Lumilautailu
Parasta! Voi kun pääsisi vielä tälle vuodelle rinteeseen...

keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 10 ja cooper

Kuten suunnittelinkin, aloitin viime viikolla juoksukauden! Aluksi ajatus lenkille lähdöstä lähinnä masensi, mutta kun sain lenkkarit kiskottua jalkaan ja mentyä ulos niin kyllä se fiiliskin siitä nousi. Oli myös kiva huomata, että raudan syöminen on auttanut ja syke pysyi mukavan matalalla. 

Viime viikolla hölkkäsin yhden 45 minsan lenkin perjantaina, lauantaina tein lyhyen 25 minsan lenkin ja sunnuntaina cooperin testin. Tarkoitus oli kartoittaa missä kunnossa olen ja onko hiihtäminen vaikuttanut kuntoon. Edellisen cooperin testin juoksin 13. marraskuuta, josta voit lukea enemmän tästä postauksesta. 
Nyt päätin lähteä ihan sellaisella vauhdilla liikkeelle, että jaksaisin pitää sitä yllä koko 12 minuuttisen. Alkuun vauhti oli 4'30 kilsavauhdin tuntumassa, mutta puolessa välissä se hidastui viiteen minsaan. 
Cooperin tulokseksi sain 2500 metriä, eli saman verran kuin marraskuussa. Nyt ei kyllä ollut mitkään ihanteelliset olosuhteen kovan tuulen ja jäisten teiden takia, mutta ihan tyytyväinen olen ettei ainakaan huonommin mennyt kuin syksyllä. Ja juoksu tuntuikin ihan siedettävältä. 

Kuva weheartit

Mun kuuden viikon juoksuohjelma koostuu kolmesta lenkistä; yksi vk ja kaksi pk:ta, sekä yhdestä lihaskuntotreenistä. Lihaskuntotreeniin kuuluu 3 x 12 tai kyykkyhaasteen mukaan kyykkyjä, 3 x 12 penkille hyppyä, 3 x 12 etunojapunnerrusta, 3 x 12 rintakehän nosto makuullaan ja 3 x 1 min lankku. Eli aika simppeli ja nopea kotitreeni.
Juoksuohjelman loputtua teen taas cooperin testin niin näkee onko kehitystä tapahtunut. Jännittää jo valmiiksi! 

Maanantai: Lihaskuntotreeni 12 min.
Tiistai - torstai: Lepo.
Perjantai: Hölkkää 6 km / 45 min, puolessa välissä 4 x 100m reipas veto. 
Lauantai: Hölkkää 2 km, jonka jälkeen 5 x 50m kiihdytys 50 metrin kävelypalautuksella. Jäähdyttelyhölkkää 500 metriä. 
Sunnuntai: Lämmittelyksi 1 km hölkkää, cooper 2500m, jäähdyttely 1,2 km.

keskiviikko 9. maaliskuuta 2016

Treenikatsaus viikoon 9

Tällä viikolla pitäisi aloittaa juoksu,hui! Hiihtokilometrejä tälle talvelle kertyi 218,3 km eli sata metriä enemmän kuin viime vuonna. Mulla on tavoitteena joka talvi hiihtää edes vähän enemmän kuin edellisenä, joten tavoitteeseen pääsin. Harmittaa kyllä jättää hiihto, oon aina tykännyt hiihtämisestä mutta nyt musta tuntuu, että tänä talvena oon rakastunut siihen. Onko mitään parempaa kun voi mennä luonnonhelmaan treenaamaan, parhaimmillaan täydelliseen hiljaisuuteen? Onko mitään tehokkaampaa liikuntamuotoa kuin hiihto, samalla aerobista, mutta kuitenkin tuntuu jaloissa, selässä, käsissä, vatsoissa? 
Tykkäsin todella paljon Vuokatissa mäkisistä laduista. Noiden neljän lomapäivän aikana tuli hiihdettyä enemmän mäkiä kuin tänä ja viime talvena yhteensä. Huippu tunne, kun syke nousee, hengästyttää, käsissä ja jaloissa polttelee.. Tehokasta, niin tehokasta. 



Maanantai: Potkukelkkailua 5 km. Lihaskuntocircuit 50 min, josta 5 min alkulämpö + jäähdyttely.

Tiistai: Kävely 49 min / 5 km.  

Keskiviikko: Hiihtoa 7 km / 31 min. Kilometri lämmittelyksi, sitten 3x800 metrin reipas veto kahden minuutin palautuksilla, jonka jälken 3x400 metrin kovempi veto kahden ja puolen minuutin palautuksilla. 

Torstai: Hiihto 13,8 km / 65min.

Perjantai: Hiihtoa 10 km / 50 min. Lisäksi lumilautailua pari tuntia.

Lauantai: Hiihtoa 11,6 km / 58 min. Lisäksi lautailua pari tuntia.

Sunnuntai: Hiihtoa 11,4 km. 

Koska lomaviikolla tuli liikuttua niin paljon ja rankasti, pidän tämän viikon kevyenä. Tarkoitus olisi käydä pari kertaa kokeilemassa miltä se juoksu tuntuu, ja onko hiihto pitänyt kuntoa yllä. Toivotaan parasta...

maanantai 7. maaliskuuta 2016

Lomakuulumisia

Moikka mooi! 
Näin on taas hiihtoloma hiihdelty. Ja kyllä masensi palata tänään maanantaina kouluun. Mutta ei siitä enempää, keskitytään nyt vielä muistelemaan sitä lomaa. Mitä tuli lomalla tehtyä?

- Hiihdettyä, hiihtokilometrejä kertyi sellaiset 85.
- Katsottua OC:ta. Loman alkupuolella katsoin paljon OC:ta, mutta innostus hiipui, kuten internetyhteyskin, loman lopulla. 
- Kudottua ällöttävän vaaleanpunaisia villasukkia.
- Väritettyä.
- Ulkoiltua. Oli kyllä aivan mahtavat kelit! Tsekkaa esim. tästä postauksesta. 
- Syötyä aivan liikaa herkkuja.  
- Kahviteltua parin kaverin luona. 
- Pelattua Skipboa ( mun lemppari korttipeli! ), pasianssia, Mario Kartia ja Pokemonia. 
- Lomailtua Vuokatissa ja lumilautailtua. Aijettä se on kivaa, haluun pian uudestaan! 

Niin hyvä loma <3 
Nyt kärsitään sitten lomanjälkeisestä masennuksesta.