perjantai 29. tammikuuta 2016

The reasons I cried

Ootte varmaan nähneet netissä kuvan, jossa mies oli listannut ylös kaikki asiat, joiden takia hänen vaimonsa oli itkenyt.
Mä ajattelin tehdä saman blogin puolella koska mulla on tapana itkeskellä paljon ja usein pienistäkin asioista. Eli olen tämän tammikuun ajan kirjoittanut ylös syyt miksi itkin. Tässä ne ovat: 

* Oli ikävä kotiin

* Itkin ainakin kolme kertaa siksi, että oli mun kissaa ikävä



* Katsoin Anna Karenina -elokuvan. Vitsi se on hyvä, varsinki se vaaleakikkurainen viiksimies UH jostain oudosta syystä niin kuuma. Kattokaa se elokuva!

* Katsoin viimeisen Hercule Poirot -elokuvan.

* Itkin kun kamariorkesteri soitti Erkki Melartinin Juhlamarssin eli tän: 

* Supernaturalin vanhoja tuottareita ei ollut tullut takaisin Netflixiin.

* Olin hemmetin väsynyt ja olisi pitänyt tehdä paljon asioita 



* Katsoin corgi-videoita Instagramista ja ne oli niin söpöjä, HALUAN OMAN KORKKI-KOIRAN NYT!! 

* Kesätyöt. Mistähän niitä taas repäisis?

maanantai 25. tammikuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 3

Kyllä hiihto on sitten ihanaa! Onko täällä joku muu joka on ihan hulluna hiihtoon niinku mä? 
Harmi vain kun nää säät heittelee niin kovasti, ensin ei pääse hiihtään kun ei ole lunta, sitten kun sitä lunta on niin on pakkastakin yli 20 astetta. Nyt taas näyttää sitten seuraaville päiville plusasteita, eikä se hiihto silloinkaan onnistu, kun on vääränlaiset voiteet. 
Pitää nyt nauttia tosissaan niistä harvoista kerroista kun pääsee hiihtään. Toivottavasti ei nyt ihan vielä tuo lumi kuitenkaan sula. 

Pitkiksi venyneistä koulupäivistä huolimatta olen ihan ok:sti jaksanut liikkua. Sykkeet on mielestäni yhä epätavallisen korkeilla, mutta tänään hiihtolenkillä tuntui niin hyvältä, vaikka ihan hyvää vauhtia meninkin, että ehkä ne rautakapselit alkaa pikkuhiljaa vaikuttaan. Huomenna oonkin menossa terveystarkastukseen, ja varmaan silloin mitataan hemoglobiini niin saa ainakin luotettavaa tietoa asiasta. 

Viime viikon kovat pakkaset tosiaan rajoittivat vähän ulkoliikuntaa, joten jouduin tyytymään sisätreeniin. Kävin taas kuukauden tauon jälkeen sählyssä ja pelasin kyllä niin huonosti, että saa nähdä viihdinkö enää koskaan mennä uudestaan xd Ja kaiken lisäksi vasemman jalan sisäsääressä saattoi taas olla pieniä tuntemuksia, mutta en ole varma kuvittelinko vain. 

Kuvaan liittyen, olen myös alkanut venyttelemään päivittäin. Tavoitteena olisi saada kevään mittaan spagaatti tehtyä! 

Maanantai: Supersarja 2 33 min, josta 10 min venyttelyjä.
Tiistai: Säbä 50 min
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Supersarja 1 33 min, josta 10 min venyttelyjä.
Perjantai: Hiihtoa 54 min.
Lauantai: Kävelyä 41 min.
Sunnuntai: Lepo ja venyttelyjä. 

Kuva Weheartit

sunnuntai 24. tammikuuta 2016

Pari sanaa kosmetiikasta...

...ja muusta elämästä. 
Oon kyllä pahasti laiminlyönyt blogiani ja valokuvausta, vaikka kummankin pariin on ollut ikävä. Koulua on nyt enemmän kuin syksyllä, eikä aikaa löydy kuvaamiselle tai kirjoittamiselle. Mun päivät venyy melkein joka arkipäivä kuuteen asti koululla, eikä valoisaa aikaa jää kuvaamiselle. Viikonloputkin menee niin nopeaa ettei mitään ehdi kuin soittaa vaan. En tiedä, miten selviän helmikuusta hengissä, noita opittavia nuotteja on kertynyt aika iso pino... No, mut tällasta tää elämä on tällä hetkellä! Enkä ole varmasti ainoa, joka kärsii ajan puutteesta. PS. OTTAKAA JOKU MUT KESÄTÖIHIN!!! 

Mut nyt siihen asiaan, eli ajatuksiin kosmetiikkaa kohtaan. Kuvituksena käytän tässä mun tämän hetkistä lempieläintä, Corgia, koska en halua nähdä kärsiviä eläimiä.
Ajattelin vuoden vaihteessa, että tänä vuonna kiinnitän enemmän huomiota siihen, minkälaista kosmetiikkaa ostan. Yleensä ostan halvinta (en Rainbow, Pirkka tai vastaava kuitenkaan). 
Nyt haluaisin kiinnittää enemmän huomiota siihen, etten osta eläimillä testattua kosmetikkaa. Minusta ei ole oikein, että ihmisille suunnattuja kosmeettisia aineita testataan eläimillä, vaan ne pitäisi testata niillä, keille tuotteet ovat tarkoitettu eli ihmisillä. Olenkin nyt selvitellyt netistä, mitkä merkit käyttävät eläimiä testeissä ja mitkä ei. Tässä on linkki Petan hakukoneeseen, josta voi etsiä tekeekö se oma lempimerkki eläinkokeita. Tuolta ei tosin löydy kaikkia tuotteita, todennäköisesti enemmän niitä, joita Amerikassa käytetään. 


Olen etsinyt tuolta hakukoneesta ja googletellut muutenkin merkkejä, joita käytän ja jotka ovat minulle tuttuja.
Listasin tähän joitakin merkkejä, jotka käyttävät eläinkokeita:
- Loreal
- Biotherm
- Garnier
- Giorgio Armani
- Kerastase
- Lancome
-Maybelline
- Redken
- Vichy
-Chirstina Aguilera (hajuvedet)
- Scholl
- Aussie
- Schwarzkopf
- Gillette
- Axe  
- Neutrogena 
- Vaseline
- Sunsilk
- Pepsodent
- Dove
- Pampers
- Victoria's Secret

 Tässä puolestaan lista merkeistä, jotka eivät testaa, tai väittävät etteivät testaa eläimillä:
- Lumene
- Rimmel London
- Isa Dora
- Nivea ( tämän merkin sivuilta oli TOSI vaikea löytää tekstiä " emme testaa eläimillä" )
- Tom's of Maine ( Colgate-Palmolive)
- The Body Shop
- Dermosil
- Herbina

Jos jollakulla on jokin merkki täydennettäväksi listaan niin saa huikkasta! 



Muutenkin olisi mielenkiintoista tutustua luonnonkosmetiikan pariin. Olisiko jollain vinkkiä siihen, mikä olisi hyvä merkki ja mistä saa? Onhan se järkyttävä määrä kemikaaleja, mitä ihmisen keho joutuu kestämään. En nyt sano, ettei luonnonkosmetiikassa niitä ole, mutta uskoakseni vähemmän kuitenkin. 
Kuten missään muussakaan asiassa, en näissä kahdessa halua olla täysin nollatoleranssilla, koska useimmiten stressaannun siitä ihan hirveästi, jos kiellän itseltäni täysin jotakin. Haluan suurimmalti osalti ostaa eläintestaamattomia tuotteita, mutta jos saan vaikka lahjaksi tai Livboxista (mikäli sikäli sitä joskus tulevaisuudessa tilailen) tuotteen, joka kuuluu eläintestejä tekevien merkkien joukkoon, aion sen käyttää. Tältä ainakin tällä hetkellä tuntuu.
Mutta nyt kone kiinni, ja uutta viikkoa stressaamaan, kattokaa te kuinka söpö tää koiruli on! 


maanantai 18. tammikuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 2 ja ruokapäiväkirja

Nyt se selvisi. Nimittäin se, miksi mun sykkeet nousee niin korkeellee pienestäkin liikunnasta. Kävin viikko sitten terkkarilla pyytämässä hemoglobiinin mittausta, ja siinähän se näkyi. Alhainen rauta-arvo. Ei kun rautaa syömään! Oon nyt viikon rautakapseleita syönyt, enkä oikein osaa sanoa onko muutosta parempaan tapahtunut. Toivottavasti kohta, niin pääsee treenaan kunnolla! 

Pidin viime viikolla ruokapäiväkirjaa viideltä päivältä, ja ajattelin jakaa sen teidän luettavaksi.
En ole mikään hyvä esikuva terveellisesti syövästä ihmisestä. Koitan toki syödä perusterveellisesti, mutta makeaa täytyy saada, ja joskus on vain helpompaa käydä Hesessä kuin hirveässä nälässä alkaa tekeen jotain ruokaa. Heheh.. Kertokaa miltä tää teidän mielestä kuulostaa.
huom. leivän päällä margariini, ja salaatissa jotain vihreää salaattia.  

MAANANTAI
Aamupala 8.30: Tuorepuuro, jossa 1 tlk Activia maustamaton jogurtti, 1 dl täysjyväkaurahiutaleita, 0,5 dl puolukoita, 1 rkl pellavarouhetta. 1/2 dl maitoa.
Lounas 11.30: Pieni annos lohisalaattia, jossa hyvin mauttoman lohen lisäksi tomaattia, kurkkua ja punasipulia. 
Välipala 16: Loput lohisalaatista.
17: Sokeriton riisipatukka 20 g.
Päivällinen 20:Lohikeittoa, päällä nokare turkkilaista jogurttia. Pala reissumiestä, päällä kalkkunaleike ja kurkkua. Noin 1 1/2 dl maitoa. Jäliruoaksi korvapuusti ja kuppi teetä.
Lisäksi: vettä 1 litra, D-vitamiini sekä maitohappobakteeritabletti, sisälsi c-vitamiinia.
Liikuntana supersarja 1 22 min.
Kommentti: ruokavälit venyi aika pitkäksi, oli melko kiire päivä. Maanantaisin myös ruoanteko menee melko myöhään, jolloin myös syöminen tapahtuu verrattain myöhään illalla.

TIISTAI
Aamupala n. 9: Sama kuin maanantaina.
Lounas 11.30: Lohikiusausta, salaattia. Lasi maitoa ja vettä. 
Välipala 15.45: 175g salaatti, jossa pari kirsikkatomaattia, kurkkua, paprikaa ja artisokkaa.
Päivällinen 19: Sama kuin maanantaina. Jälkiruoaksi proteiinipatukka.
Iltapala n. 21: paistettu muna, 2 siivua juustoa, kalkkunaleike, paistettuja kasviksia, 1/2 tomaattia.
Lisäksi: vettä 1 litra, D-vitamiini ja rautalisä.
Liikuntana venyttelyä 30 min.
Kommentti: Me tehdään kalasta ruokaa ehkä kerran kuukaudessa, ja tietysti just sillä viikolla kun me tehdään, niin koulussakin on kalaa tarjolla. Normaalisti siis ei näin paljon kalaa syödä viikossa. 

KESKIVIIKKO
Aamupala 9: reissumies, kalkkunaleike, keitetty muna, tomaattia, kuppi maitokaakaota.
Lounas 12.30: 2 x kolmioleipä (eines), sokeroimaton proteiinijuoma.
Välipala: Porkkana, pakastevihanneksia, 1/2 avokado.
Päivällinen: Lohikeittoa. Pala reissumiestä kalkkunalla ja tomaatilla. 1 dl maitoa.
Iltapala 20.15: Appelsiini, omena, 1/2 dl saksan- ja cashewpähkinöitä.
Illemmalla 1/2 rasiaa juhlapöydän konvehteja.
Lisäksi: vettä 1,6 litraa, D-vitamiini ja rautalisä.
Liikuntana 44 minuuttia supersarja 2. 
Kommentti: juuh tuli tossa vedettyy vähä noita suklaita xD Mutta sain jonkun aivan ihme väsymys-itkukohtauksen, kun tuntui etten jaksa tehdä MITÄÄN en yhtään MITÄÄN, ja sitten piti vähän lohduttaa itseään eli lukea sängyssä kirjaa ja syödä suklaata, sallittaneen? 

TORSTAI
Aamupala 9: sama kuin kesiviikkona + porkkana.
Lounas 12.30: Kasvismunakas, salaattia. Lasi maitoa ja vettä.
Välipala 14.45: Reissumies, 1/2 avokado, 1/2 tomaatti, kasviksia, porkkana.
Päivällinen 19.30: falafel-ateria Hesessä (xD), vettä
Lisäksi: vettä 1,3 litraa. D-vitamiini ja rautalisä. 
Liikuntana 1/2 tuntia hölkkää, 4,2 km.
Kommentti: juuuh.


PERJANTAI
Aamupala 9.10: 2 paistettua munaa, kasviksia.
Lounas 12.15: Jauheliharisottoa, salaatti, 2 lasia vettä. Kuppi teetä.
Välipala 15.15: 1 dl puolukoita, 1 dl täysjyväkaurahiutaleita, purkki maustamatonta jogurttia.
18: maitokahvia ja iso pala kakkua. 
Päivällinen 20.15: kanarisottoa.
21: 0,33l olut.
Lisäksi: vettä 1,3 litraa, D-vitamiini ja rautalisä. 
Liikuntana hiihtoa 64 min. 

Siinä, mun ruokailut syynissä, kuinka hirvittävältä kuulostaa? 

Kuvituksena tuttua whi-kuraa.

maanantai 11. tammikuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 1

Viime viikon pakkaset eivät ainakaan minun liikkumisiin vaikuttaneet. Muokkailin treeniohjelmaani niin, että kovimpina pakkaspäivinä tein lihaskuntoa.
Olen asettanut itselleni pakkasrajaksi ulkona liikkumiselle 15 astetta. Sanotaan että talvijuoksu on vain pukeutumiskysymys. Nojoo toki, mutta itse en halua rasittaa keuhkoja liian kylmällä juoksemalla. Lisäksi kylmä ilma ja liukkaat tiet nostavat sykettä enemmän eikä kylmällä kannata tehdä kovia treenejä.

Viikonloppuna koitin käydä hiihtämässäkin. Tulin kuitenkin tulokseen että odotan mielummin lisää lunta, kuin menen pilaamaan suksiani Kokkolan laduille. Sen verran Santahaan ladulla maa pilkotti ohuen lumipeitteen alta että suksien puolesta hirvitti. Ehkä ne hiihtokelit vielä joskus tulee...

Kuva weheartit.

Maanantai: Supersarja 1 + leuanvetoja 31 min, josta 4 min alkuverkkaa.
Tiistai: Hölkkää 5,2 km / 45 min.
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Supersarja 2 26 min, josta 7 min verkkoja.
Perjantai: Supersarja 1 22 min, josta 4 min verkkoja.
Lauantai: Hiihtoa 39 min.
Sunnuntai: Hiihtoa 13 min, lisäksi pyöräilyä 4 km. Venyttelyä ja rullailua yhteensä 30 min.

perjantai 8. tammikuuta 2016

Stars

Innostuin joululomalla kuvaileen taivasta. Kovin myöhään en uskalla enään ulkona liikkua, kun meidän kylällä pyörii susi, hui! Joutuu kissan puolesta pelkäämään :<
Heti kun tuli pimeä ja tähdet alkoivat näkyä kannoin kameran jalustoineen pihalle, oikeastaan tielle. Eipä näistä kuvista kovin kummoisia tullut, mutta ehkä ihan julkaisukelpoisia kuitenkin. 



keskiviikko 6. tammikuuta 2016

Katsaus joulukuun treeneihin

Joulukuussa panostin ehkä enemmän lihaskuntoon. Aerobista tein kahdesti viikossa, sähly oli aika rankkaa, ja toisen lenkin tein kevyesti. Sykkeiden kanssa oli ja on taas ongelmia, kuten jo viime postauksessa kerroinkin. Lyhyesti sanottuna siis vauhti on tippunut, mutta syke noussut. 
Joulukuussa pääsin testaamaan uusia kenkiä sekä uutta sykemittaria. Kengät on ihan ok, ei samanlaisia "ei vitsi nää on maailman parhaat lenkkarit!" -fiiliksiä herättänyt kun vuosi sitten ostamani Asicset, mutta eiköhän noilla huonommilla säillä juokse. 


Aika kökkö maku on jäänyt joulukuun juoksuista suuhun noiden sykkeiden takia. Mutta ehkä se tästä kun pääsee taas enemmän juoksemaan. 


Joululomalla olen myös innostunut leuanveto-ohjelmasta. Saan maksimissaan kaksi leukaa vedettyä, ja nyt olen puolitoista viikkoa tehnyt kuminauhaleuanvetoja, jarruttavia leuanvetoja, roikkumisia... Huomenna on viimeinen päivä kun olen kotona ja katson sitten jaksanko vetää useamman leuan kuin kaksi.

Viikko 49: Lihaskuntoa 66 min, säbää 53 min, hölkkää 75 min, lisäksi venyttelyä ja rullailua. 

Viikko 50: Lihaskuntoa 134 min, säbää 50 min, kävelyä 30 min, lisäksi venyttelyä. 

Viikko 51: Hölkkää 80 min, kävelyä 37 min, ja lihaskuntoa 15 min. 

Viikko 52: Lihaskuntoa 104 min, hölkkää 60 min, kävelyä 59 min, lisäksi venyttelyä ja rullailua. 

Viikko 53: Hölkkää 45 min ja lihaskuntoa 25 min.

maanantai 4. tammikuuta 2016

Treenikatsaus viikkoon 53

Viime viikolla pääsin lenkille uuden sykemittarin, Polar M400 kanssa. Ostin tämän siksi, että luulin vanhan menneen rikki,kun se näytti yhtäkkiä sykkeet tosi korkeina ja vauhdin hitaana. Lisäksi vanha Suunnon mittarini ei Kokkolassa meinaa löytää GPS-signaalia. 
No, eipä se edellinen rikki ollut mennyt. Jotain on tapahtunut, kun sykkeet nousee heti korkeisiin lukemiin. En voi pk-lenkkiä tehdä tarpeeksi hitaasti, koska sykkeet nouse heti lähemmäs 160, vaikka vauhti on todella hidas, nopean kävelyn tasolla. 
Kattokaa nyt näitä tuloksia muutamalta edelliseltä lenkiltä: 
3,7 kilsaa, 30 min, keskisyke 153, nopeus 8'06 min/km.
3,6 kilsaa, 30 min, keskisyke 157, nopeus 8'20 min/km.
5,3 kilsaa, 45 min, keskisyke 159, nopeus 8'29 min/km.
5,4 kilsaa, 45 min, keskisyke 159, nopeus 8'23 min/km.
Mulla ei oo ikinä käyny näin, en ymmärrä. Juoksu ei tunnu raskaalta, sykkeet vaan heti nousee taivaisiin. En usko että kyse olisi ylikunnosta, koska en ole viime aikoina edes liikkunut erityisen paljon. Voisiko raudan puute aiheuttaa tämmöistä...?

Takaisin tähän vempaimeen. 
On kyllä kivaa, kun ei tarvitse erikseen kantaa mukana sitä gps-podia, kun tähän se on rakennettu sisään. Tässä näkyy hyvin kaikki tiedot ( nopeus, syke, aika, matka) samaan aikaan näytöllä harjoituksen aikana, edellinen näytti aina vain yhden tai kaksi (mutta ei matkaa ja aikaa yhtäaikaa) tietoa samaan aikaan. 
Ja mikä parasta...
... tää kehuu myös surkeasti menneitä harjoituksia! Niinkö ois oma, erittäin positiivinen, valmentaja mukana! 
Tosi mielenkiintoista lukea, mitä tehty harjoitus kehitti. Niin ja tämä myös mittaa aktiivisuutta, tosin en ole sitä itse käyttänyt siihen tarkoitukseen. Hinta noin 145 - 199 €. Oon kyllä tykännyt tosi paljon. 

Maanantai: Hölkkää 5,3 km / 45 min.
Tiistai: Lihaskuntoa 27 min, josta 7 min verkkoja.
Keskiviikko: Hyötyliikuntaa shoppailusta, illemmalla kipeiden lihasten venyttelyä.
Torstai: Lepo.
Perjantai: Kävelyä 3,6 km / 34 min, supersarja 1 18 min.
Lauantai: Venyttelyä 30 min.
Sunnuntai: Hölkkää 5,4 km / 45 min, 5 x 40-50 metrin vedot. 30 min venyttelyä.

sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Shopping haul

Keskiviikkona käytiin Oulussa tsekkaan alet. Kerrankin kävi niin että tein lähes pelkkiä alelöytöjä. Yleensä kauppoihin mentäessä alennuksessa on just ne rumimmat ryysyt tai koot lähtee siitä largesta ylöspäin. Äiti antoi mulle hänen Inter Sportin 70 € lahjakortin, jonka käytin kokonaan.
 T-paita ja toppi urheiluun, Pro Touchin t-paita 5,90€, Niken toppi 19,90€.
SmartShaker 9,90€. Oon jo pitkään miettinyt smarshakerin ostoa ja nyt sen ostin. Mulla noita vesipulloja kyllä alkaa olemaan vaikka muille jakaa, mutta ei sellaista jonka pohjaan saa kamaa, esim pähkinöitä, salikaapin avaimen...
Heijastinliivi 14,90€. Oon kotona ollessa käyttänyt semmosta perus heijastinliiviäsäkkiä. Muilla juoksijoilla olen nähnyt noita pieniä liivejä, ja se on varmasti paljon käytännöllisempi ja mukavampi lenkillä. Sattuipa hyvä tuuri, että sain just viimesen pienen koon. 
Zeropoint kompressiosäärystimet 26,90€. Hyväksi havaitut keltaiset säärystimet sai parikseen tumman violetit. 
Mades käsivoide herkullisen näköisessä tuubissa Citymarketista 1,50€.
Lumenen Natural Code -ripsiväri 6€ Citymarketista.
Polar M400 -sykemittari, josta voisin tehdä oman postauksen, 199€ (aiemmin ostettu). 


Ootteko te tehneet hyviä alelöytöjä? :)

perjantai 1. tammikuuta 2016

Happy New Year!

Huih, se olis vuosi 2016! 
Eilen koitin kuvata raketteja, joita mun veli kavereineen ampui. Vaikeaa oli, kun tuuli niin paljon ja raketit lensivät mihin sattuu, eli usein kameralle tarttui vain puolikas räjähdyksestä. Mutta muutamasta kokonaisesta onnistui saada jonkinmoinen kuva. 

Mun kameran pisteet myös nousi, kun löysin siitä bulb-asetuksen! Sitä siis käytin näissä rakettikuvissa. Huomaan muuten näissä isoissa kuvissa että tarkennus ei ole oikein onnistunut, mutta no can do! Ens vuonna paremmin sitten toivottavasti. 

Mun vuoden vaihde meni kotona syöden, macaronseja leipoen ja raketteja kuvaten, illemmalla menin sitten Kalajolle mökille. Itse olin auton ratissa tällä kertaa. Aamulla oli kyllä ihan samanlaiset olot kuin jos olisin juonut. Pää kipee, joka paikkaa kolottaa, väsyttää. On se rankkaa näköjään selvinpäinkin.



Mä en tällä kertaa tehnyt kummempia lupauksia, kuin että miettiä mitä mä haluan ja tehdä mitä mä haluan. Joskus ukon takia jää moni asia tekemättä, tuntuu ettei yksin osaa tehdä mitään, edes kaupassa käydä. Kun tekee mieli kahvilaan, menen kahvilaan. Kun tekee mieli ulos syömään, menen ulos syömään. Kun tekee mieli hotelliin yöksi, menen hotelliin yöksi. Kun tekee mieli risteilylle, menen risteilylle. Kun tekee mieli kaljalle, menen kaljalle. Vaikka sitten yksin.