maanantai 30. marraskuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 48

Takana on toinen viikko kuukaudessa kuntoon -ohjelmaa, ja vielä tuntuu ainakin hyvältä. Peiliin katsoessa huomaa turvonneen olemuksen hävinneen, lihaskuntotreeniä tehdessä huomaa että jaksaa paremmin kuin viime viikolla. Pari ikävää juttua on kuitenkin tullut vastaan, yksi niistä on maitorahka. Hyi hel*etti että se on pahaa! 
Toinen on se, että en saa pidettyä näppejäni kurissa herkuista :( Ajattelin, että yhden repsahduksen sallin itselleni per viikko, mutta kyllä noita repsahduksia on tapahtunut muutama viikkoon.. Kolmas ikävä juttu on juoksukunnon rapistuminen. Pk-lenkin vauhti on tippunut hurjasti, ja on nyt yli 8 min/km. En huomaa että vauhti olisi hidastunut, joten ehkä sykemittari taas sekoilee tai sitten ei.
Viime viikolla sählyssä huomasin myös kuinka huonossa kunnossa olen. Kymmenen minuutin juoksemisen jälkeen olin jo ihan poikki. Kentällä ollessa vilkuilin välillä sykemittaria ja se näytti aina yli 180 tai 190. Maalissa ja vaihdossa olessa syke laski kyllä nopeasti alle 140. Mutta tällä hetkellä on tarkoituksena parantaa lihaskuntoa ja ikävä kyllä se tapahtuu nyt juoksukunnon ylläpidon/kehittämisen kustannuksella.


Maanantai: Lihaskuntoa 28 min.
Tiistai: Sähly 50 min, keskisyke 174, maksimi 195.
Keskiviikko: Lepo.
Torstai: Lihaskunto 26 min.
Perjantai: Hölkkää 6,7 km / 55 min.
Lauantai: Lihaskuntoa 27 min.
Sunnuntai: Lepo.

perjantai 27. marraskuuta 2015

Joulukalenteriajatus?

Moikkelis moi!
Ajattelin jos tänä vuonna jaksais värkätä tänne blogin puolelle jotain joulukalenterityyppistä.
En ole ihan varma vielä miten sen toteuttaisin, koska en ole koskaan lukenut blogeja joissa pidetään joulukalenteri, mutta luulisin sen tapahtuvan niin, että joka päivä tulisi pieni postaus. 
Miltä kuulostaisi? Joku taisi toivoa sitä jo viime vuonna..
En lyö lukkoon että sellaista varmasti teen, mutta makustelen ajausta. Yleensä innostun helposti jostain asiasta, mutta pikku hiljaa innostus lopahtaa, ja niin pelkään käyvän myös blogijoulukalenterille.
Olen miettinyt jo joitain aiheita, joista voisin postata, mutta pyydän teiltä myös ehdotuksia!
Eli joulukalenteri postausehdotuksia kommenttilaatikkon, kitooos! 
Ei kai tällä kertaa muuta, palaillaan maanantaina.

maanantai 23. marraskuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 47

Nyt on takana viikko uutta ohjelmaa, kuukaudessa kuntoon. Siinä tavoitteena on polttaa rasvaa, lihaskuntoa tehdän kolmena päivänä viikossa, kahtena aerobista. Ruuan suhteen mennään 5:2 dieetillä, eli viitenä päivänä viikossa syödään normaalisti ohjeiden mukaan, kahtena päivänä vain aamupala ja iltaruoka. Lisäksi sallin itselleni yhden repsahduksen / viikko, hih. 
Ruokailusta voisin tehdä vielä eri postauksen kunhan muistaisin noita kuvia räpsiä.

Lihaskuntotreeni tapahtuu patteri-treeninä, mitä ikinä se tarkoittaakaan. 
Yksi sarja sisältää yhdeksän liikettä, ja teen kolme liikettä putkeen, pidän pienen tauon, seuraavat kolme liikettä, tauko, loput kolme ja minuutin tauko, tähän tyyliin:
Maastaveto ja hauiskääntö 12 toistoa,
punnerrus 12 toistoa,
selänojennus 12 toistoa,
30 s. tauko,
kulmasoutu punnerrusasennossa 12 toistoa,
nopea askellus 30 sekuntia,
kasakkakyykky 12 toistoa,
30 s. tauko,
askelkyykkykävely ja pystypunnerrus 12 toistoa per jalka,
istumaannousu käsipainoa pidellen 30 sekuntia,
vartalonkierto 12 toistoa / puoli,
1 min tauko.
Sarjaa toistettiin ekalla viikolla 2 kertaa. Käytän apuna 4 kilon käsipainoja. 


Maanantai: Circuit 1 h alku- ja loppuverkkoineen
Tiistai: Hölkkää 5 km / 39 min, 
Keskiviikko: Lihaskunto 30 min
Torstai: Lepo
Perjantai: Lihaskunto 26 min
Lauantai: hölkkää 5,1 km / 41 min.
 Sunnuntai: Lepo.

Saatoin muuten tilata mulle Zalandolta talvijuoksukengät! Asicsen GT-1000 4 g-tx -kengät, onko kokemusta? Tässä linkki. Tuo pinkki väri ei ehkä miellytä mua, mutta ei se mitään, on sitä ennenki pinkeillä kengillä juostu menemään. Oon jo monta vuotta haaveillut talvijuoksukengistä, nyt vaan pitää toivoa että nuo on hyvät mulle. Vähän arveluttaa tilata kengät netistä, haluan aina kokeilla niitä jalassa ja kuulla myyjän arvion, mutta nyt jos voi palauttaa ilmaiseksi niin.... Pidetään vaan peukut pystyssä että nuo olis hyvät! Ainakin on gore-tex, ylipronaatiolle ( mitä sain syksyllä kuulla että mulla hieman on ), vedenpitävä.... Toivottavasti myös pohja on vahvasti kuvioitu että pitää liukkaalla.

sunnuntai 22. marraskuuta 2015

10 reasons to love winter


Ulkona on aivan mystisen kaunista
On valoisampaa


Pääsee hiihtämään, luistelemaan, lumikenkäilemään...
Joulu ja kaikki jouluherkut
Ei ole ällöttäviä ötököitä kiusaamassa
Kaikki näyttää ihan erilaiselta

Saa pitää villasukkia ja kivoja neuleita
Voi nauttia kuumaa kaakaota sisällä lämpimässä tai ulkona hiihtoretkellä.


Joulu- ja hiihtoloma
Tähdet ja revontulet, kuutamo joka heijastuu lumesta

keskiviikko 18. marraskuuta 2015

365 photos challenge ensimmäinen ja ehkä viimeinen osa

Puhuin kuukausi sitten osallistuvani 365 kuvaa vuoden aikana haasteeseen. Alkuun kuvan ottaminen päivässä onnistui missään vaiheessa kuva per päivä ei ole onnistunut hyvin. Ja nyt on varmaan viikon putki menossa kun en ole ottanut yhtään kuvaa, edes rumia selfieitä. Tätä pimeyttä syytän mä. 
Tässä kuitenkin pari otosta kuluneelta kuukaudelta. 

Bongaa kuvaaja lusikasta....





maanantai 16. marraskuuta 2015

Kuntotesti

Tänään ei tulekaan perinteistä viikkokatsausta, kun liikuin niin vähän viime viikolla.
Päätin tulla jakamaan teille kuntotestin, jonka tein. Se koostuu muutamasta lihaskuntoliikkeestä sekä cooperista.
Cooperista voisin avautua hieman enemmän. Se oli mun kolmas cooperi, kaksi ekaa juoksin lukion ykkösellä ja kakkosella tai kakkosella ja kolmosella. Parhain tulokseni on 2800, toisella kerralla 2750 ja nyt vaivaiset 2500 metriä. 
Olin ajatellut juoksevani urheilukentällä, mutta Kokkolassa kenttää ympäröivän aidan ovet oli laitettu lukkoon, enkä päässytkään kentälle. Mietin vain että miksiköhän ovet oli lukossa? 
Jouduin siis juoksemaan ihan maantiellä. Koitin valita mahdollisimman tasaisen reitin, mutta kun olin jo pari kilsaa hölkännyt poispäin kaupungista, oli vaikea löytää ihan tasaista reittiä takaisin. Pari nousua olikin matkassa, mitkä hidastivat vauhtia, mutta ei voi huonoa tulosta laittaa parin mäennyppylän syyksi. 

Piti tehdä tämä taulukko Paintilla kun en osannut käytää Exceliä :D 

Tosiaan, kyykkyä, vatsalihaksia ja punnerrusta tehdään niin monta toistoa kuin puolen minuutin aikana ehtii. Kyykyssä ota noin hartianlevyinen haara-asento, kyykätessä sormien tulee hipaista lattiaa, ja yläasennossa jalat suoristuvat kokonaan.
Punnertaessa huomioi että peppu ei jää ylös ja rintakehä hipaisee maata. Voit punnertaa polvet maassa.
Istumaannousussa kurkota kädet suorina polviin, hyväksytyssä suorituksessa sormenpäät ylittävät polvet.

Omia tuloksiani voin sen verran raottaa, että vatsat, kyykky ja punnerrus meni erinoimaiseen lokeroon, lankku hyvä-lokeroon ja cooper kiitettävään.


sunnuntai 15. marraskuuta 2015

Mun koulu

Sain anonyymilta toiveen kertoa mun koulusta. Pieni kertaus voi olla paikallaan, kun uusia lukijoita on tullut syksyn varrella muutama lisää ( hei te siellä!).
Mä siis opiskelen ensimmäistä vuotta musiikkipedagogiksi Centria amk:ssa. Tarkemmin siis instrumenttipedagogiksi eli mun kohdalla pianonsoiton opettajaksi. 
Ystäväni Satu kirjoitti hyvin kattavasti musiikkipedagogin opinnoista blogissaan, voitte sieltä käydä lukemassa yleistä tietoa alasta. Hän ei tosin opiskele samassa koulussa kuin minä, mutta pääpirteittäin meillä menee samalla tavalla kuin hänen koulussaan. 



Tähän mennessä mulla on mennyt hyvin! Oon saanut jonkin kurssin hyväksiluettua konsalta, ja parille mun ei ole tarvinnut vielä mennä, koska olen opiskellut aineita, säveltapailua ja harmoniaoppia, konsalla. Noille kursseille menen vasta keväällä.

Tällä hetkellä mun viikko menee suurinpiirtein näin: Maanantaina 9.30-11.00 johdatus musiikkipedagogiikkaan, 11-11.30 treenit laulajan kanssa, ruokailu, 13-14.15 pianotunti, 14.30-15.00 treenit laulajan kanssa. 
Tiistaina: vapaa säestys 13-13.30, joka toinen viikko lied-tunti 13.45-14.45. Oma oppilas 18-18.45.
Keskiviikkona: Joka toinen viikko lied-tunti 11.15-12.??, ruoka, rumputunti noin 15-15.45. 
Torstaina: noin joka toinen / kolmas viikko pedagogisia opintoja 9-12. Oppias 14.45-15.30.
Perjantai on yleensä vapaa. 

Eli aika helppoa on vielä ja kerkeän soittaa paljon, mutta tiedän että se tästä vielä muuttuu. Lisäksi mulla on yksi netissä suoritettava Averko-kurssi. 



Vielä olen ainakin ollut ihan tyytyväinen. Tuntuu niinkuin en olisi koulua vaihtanutkaan, kun treenaan aina konsevatorion puolella. Syömässä pitää käydä kilsan päässä olevassa amk:in päärakennuksessa missä on ihan paskaa ruokaa. Monesti on käynyt niin että syön vain salaatin, koska muu ruoka on niin pahaa. Mutta eipä 1,30 € arvoiselta ruualta voi paljoa odottaa. 

Koulu kestää neljä vuotta, ja kyllä mä sen varmaankin täällä Kokkolassa käyn loppuun. Ei tämä ehkä niin "arvostettu" koulu ole kuin esim vaikka Tamk, mutta tykkään Kokkolasta kaupunkina, tämä on lähellä kotipaikkakuntaani, Samuli opiskelee täällä vielä noin puolitoista vuotta eli saan asua hänen kanssaan täällä. 



Tulevaisuuden unelmissa mä haluaisin opettaa kansalaisopistossa pianonsoittoa. Se olisi mukavan stressitöntä. Tai vaikka musiikkilukiossa. Haluaisin opettaa myös teoria-aineita. Tai jos musiikkialalta en saa töitä, niin miksen voisi tehdä jotain hanttihommiakin ja koittaa saada yksityisoppilaita. Sitten pitäisi olla vain hyvä soitin itsellä.  

Mutta tässä pääpiirteittäin mun koulunkäynti tällä hetkellä, kysykää jos on kysyttävää!
Niin ja kuvat we heart it.

torstai 12. marraskuuta 2015

Lokakuun treenikatsaus

Lokakuussa aloitin tosiaan juoksemisen kuukauden tauon jälkeen. Juoksin kuudessa viikossa puolimaratonille -ohjelman mukaan, jossa lenkkejä tuli kolme viikkoon. Ei siis mikään raskas ohjelma, vaikka puolikkaalle valmistikin. 

Oli kyllä ikävä huomata miten paljon juoksukunto oli  huonontunut kuukauden tauon aikana, jolloin kävin noin kerran viikossa spinningissä ja keskityin enemmän lihaskuntotreeneihin.
Hankin myös Intersportista Footbalance-pohjalliset, jotka otin lokakuussa käyttöön. En ollut tyytyväinen. Tuntui että jalat, pohkeet varsinkin menivät ihan tukkoon niistä, vaikka tietääkseni vaikutuksen olisi pitänyt olla toisenlainen. Onko muilla minkälaisia kokemuksia niistä? Penikatkin tulivat kuun puolivaiheilla tosi kipeiksi, mutta kipu tuntui helpottavan kun jätti pohjalliset pois lenkkareista. Sinänsä harmi, koska olisin toivonut niiden juuri auttavan penikkakipuihin.  



Lokakuun ekalla viikolla juoksuohjelma starttasi kevyellä 45 minuutin hölkällä ja juoksu tuntui hyvältä. Sykemittarin kanssa oli vain ongelmia, kun se näyttä matkan miten sattuu. 
Toisella viikolla tuli liikuttua aika paljon, kävin kolmesti lenkillä, kävelin ja tein elämäni rankimman grit-treenin viimeisellä kiinteytyskurssikerralla.

Kolmannella viikolla tein kivan vetotreenin. Tuntui kivalta päästellä välillä täysillä, mutta olin kuitenkin hieman pettynyt, ettei 600 metrin ajat olleet yhtä hyviä kuin ne olisivat olleet jokunen vuosi sitten. Tuolloin hölkkäsin myös vajaa kaksituntisen lenkin ja olin super pettynyt kun kilsoja kertyi vain vajaa 15.

Lokakuun viimeiselle viikolle mahtui yksi hyvä lenkki, jolloin fiilikset oli katossa, mutta myös yksi äärimmäisen surkea lenkki kun juoksu ei kulkenut yhtään. Hyi en halua edes muistella sitä. 


Nyt on saatu kuuden viikon juoksuohjelma päätökseen, ja ensi viikolla alkaa uusi ohjelma, joka tällä kertaa painottuu taas sinne lihaskunnon parantamiseen. Juoksulenkkejä tulee kertymään pari viikkoon. Ajattelin ehkä korvata toisen lenkin sählyllä, jos vain jalat kestää. Tarkoitus olisi myös saada sokerin syöntiä vähennettyä, on nimittäin taas päässyt lipsumaan ote herkkujen suhteen... Mutta sitten tiukan treenikuukauden jälkeen voisi hyvällä omatunnolla mässäillä koko joululoman eiku..

Kuvat we heart it

maanantai 9. marraskuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 45 ja luontopolkukuvat

Viime viikolla päättyi mun juoksuohjelma "kuudessa viikossa puolimaratonille". Puolikkaan kävin siis sunnuntaina hölököttelemässä. 
En ymmärrä mikä siinäkin on, että kun olen viikonlopuksi lähdössä kotiin, niin aina jotain tärkeää lenkkeilyyn liittyen jää Kokkolaan. Tällä kertaa jäi ensinnäkin musiikit matkasta, toiseksi olin kyllä ottanut mukaan sykemittarin laatikon, mutta sykevyö ei siellä ollut. Kolmanneksi otin mukaan pienet juomapullot mutta itse juomapullovyötä en ottanut mukaan. Siinä sitten sai juosta vesipullot ja puhelin taskussa ja mä vihaan juosta kamaa taskussa.


Postauksen kuvat tosiaan parin viikon takaiselta Rummelö - Harrbåda luontopolulta. 

Takaisin puolikkaaseen.. Ihan hyvillä mielin kuitenkin lähdin puuttuvista tavaroista huolimatta sunnuntaina sateiseen harmauteen juoksemaan. Päätin etten ota ajasta stressiä, en katsonut kulunutta aikaa ollenkaan, ainoastaan matkaa ja juoksin hyvällä fiiliksellä. Juoksin yhteen suuntaan 11 kilsaa, otin geelin ja kiristin vauhtia takaisin 10,1 kilsaa kotiin. Alkupuoli meni ilmeisesti melko hitaasti, koska vikat kymmenen kilsaa tuntui menevät tosi kevyesti vauhtia välillä kiristän. 18 kilsan kohdalla alkoivat jalat painaa. 



Puolikkaaseen meni aikaa kuitenkin 2h 16 ja puoli minuuttia, joka on toiseksi surkein aikani. Mutta positiivista kutenkin oli, että penikoihin ei sattunut ollenkaan, eikä 21,1 kilsaa tuntuneet matkalta eikä miltään!

Maanantai: Hölkkää 8,4 km / 60 min.
Tiistai: Kotitreeni painottaen jalkoja ja persettä 22 min.
Keskiviikko: Hölkkää 5,3 km / 40 min, sisälsi 4 x 80m vetoja.
Torstai: Lepo.
Perjantai: Kävelyä 3,8 km / 38 min.
Lauantai: Lepo.
Sunnuntai:  Juoksu 21,1 km / 2 h 17 min.

keskiviikko 4. marraskuuta 2015

Marraskuun livbox

Mun piti ensin tulla kirjoittamaan meidän pikku patikkaretkestä, mutta kun livbox saapui postiin, päätin ottaa sen ensiksi käsittelyyn.

Paketti sisältöineen...


Tässä tuotteet! Kuvasta puttuvat Head&Shouldersin hilseshampoo, jonka ukko jo nappasi, sekä Calvin Kleinin hajuvesinäyte.

Tämä on tosiaan mun toinen livbox, ja olin tämän kanssa ihan yhtä innoissani kun ensimmäisen kanssa. Tästä ei tosin löytynyt mun toivomiani (eli tarvitsemiani) päivävoidetta ja jalkavoidetta. Tietty tuota BB-voidetta voi käyttää päivävoiteen tapaan, mutta mielummin käyttäisin päivävoiteen ja meikkivoiteen erillisinä tuotteina. Tuo meikinpoistoaine on ehkä vähän turha, koska harvoin tulee käytettyä sitä, ja mulla on lisäksi just tuota samaa ainetta kaapissa melkein täysi pullo. Hiusöljy ei myöskään pääse pian testiin, kun edellisiä hoitoaineita ja iso pullo hiusöljyä löytyy jo valmiiksi kotoa. 

Mä saan viettää tänään laatuaikaa itseni kanssa, kun ukko lähti kotiinsa yöksi. 
Mun illan plääni eli how to chill out à la Kirsi:
  •  Hyvän mielen hölkkälenkki
  •  Lenkin jälkeen venyttelyt ja sauna päälle
  • levitä hiuksiin naamio saunan ajaksi
  • kuori koko kroppa saunassa, levitä kasvoille naamio
  •  lue kivoja blogeja samalla odottan Ben & Jerrys -jäätelön sulamista
  • pistä leffa pyörimään kun benkku on pehmennyt lusikoitavaksi!
Täydellistä siihen asti kun pitää mennä yksin nukkumaan eli pelkäämään josko möröt tulee ja syö :(

maanantai 2. marraskuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 44

Viime viikko oli kevyt viikko, johtuen siitä että lauantaina pitäisi juosta puolimaraton. En ole kisoihin menossa, mutta omaksi huviksi. En kyllä usko, että se kovin hyvin menee, mutta koskaan ei voi saada liikaa kokemusta puolikkaan juoksemisesta. 
Viime viikolle tosiaan sattui vain yksi juoksutreeni, rento vajaa kymmenen kilsaa. Kotona tein yhden treenin keskittyen jalkoihin ja pakaroihin ja lauantaina käytiin reilu tunti reippailemassa luontopolulla. Sunnuntaina olisi pitänyt lenkkeillä, mutta pimeyden tultua ei oikein huvittanut. Multa löytyy täältä semmonen aerobic-DVD (älkää naurako!) ja tein sen. Se on oikeasti tehokasta, varsinkin lihaskunto-osio, vatsalihastreeni on ihan killeriä.


Maanantai: 25 min pakara-/jalkatreeni kotona, loppuun pari minuutta eri lankkupitoja.
Tiistai: Lepo.
Keskiviikko: Juoksua 64 min / 9,8 km.
Torstai: Lepo.
Perjantai: Lepo.
Lauantai: Luontopolku 4,7 km / 67 min.
Sunnuntai: Tehoaerobic 47 min.

Kuva we<3it

sunnuntai 1. marraskuuta 2015

Halloween-viikonloppu

Moikkelismoi, vietettiinkö teillä halloweeniä? 
Meille tämä oli lajissaan kolmas halloween, jota ollaan juhlittu (aiemmat halloween-postaukset löytyvät tagilla halloween).  Perjantaina intouduin muokkaamaan kuvia Picmonkeyllä, kuvista yksi päätyikin tänne jo perjantaina. Illalla kaiverrettiin molemmat omat Lanternit, tunnelmoitiin kynttilän valossa, syötiin muumionakkeja, karkkeja, ja minä päätin illan Hercule Poirot -jaksoon.





Lauantaina käytiin kävelemässä yksi luontopolku, josta postausta myöhemmin, syöpöteltiin Rossossa ja kävästiin hautausmaalla. Saunan jälkeen alettiin katsoa kauhuleffaa, Insidious 3, joka oli mulle aivan liian ahistava. Ennen tykkäsin kauhuelokuvista, mutta nykyään en voi yhtään katsoa, tai jos katson, pelkään seuraavat puoli vuotta. 


Nyt voikin sitten hyvällä omalla tunnolla jo aloittaa joulun odotuksen, ihanaa!