perjantai 30. lokakuuta 2015

Tulin vain sanomaan, että...


Karmivaa halloweenia niille jotka sitä viettää ja mukavaa pyhäinpäivää muille! 
Kuvasta voi ehkä päätellä kumpaa meillä pääasiassa vietetään...

maanantai 26. lokakuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 43

Viime viikolle mahtui yksi hyvä, "jes tältä sen juoksun pitääkin tuntua!" -lenkki, mutta myös yksi surkea "ei hemmetti mitä touhua" -lenkki. 
Keskiviikon treeni oli just se hyvä vk-treeni. 
Alkuun hölkkäilin 10 minuuttia, sen jälkeen juoksin reippaasti (sykkeet 170-180) 40 minuuttia, siihen päälle vielä viisi minuuttia kovaa (180-190) ja loppuun 10 min hölkkää. Kilometrejä ei tuona 65 minuutin aikana kertynyt kuin 10,8, mutta voi miten hyvältä se juoksu tuntuikaan (penikoita lukuunottamatta). Juoksu tuntui rennolta, jalat vain veivät eteenpäin. 

Sunnuntaina oli toinen ääni kellossa, kun lähdin hölköttelemään pitempää lenkkiä. Lenkki oli niin huono, että parhaimmaksi asiaksi siitä voi mainita koko puolitoista tuntia kestäneen sateen. Jalka ei vain noussut, ja jalkoihin sattui ikävästi. Juoksin pari kilometriä pururadalle, jossa hölköttelin 5,7 kilsaa, ja sieltä taas pari kilsaa takaisin. Ja huhuh, en ole varmaan ikinä juossut noin hitaasti, kun 1h30minuutin  aikana kerkesin madella vain 11,7 kilsaa. Mutta ei vain pystynyt kovempaan, sykkeetkin olivat jo valmiiksi hullun korkealla. 


Maanantai: Hölkkää Samulin kanssa 20 min / 2,9 km + kävely 10 min.
Tiistai: Keskivartalotreeni 15 min.
Keskiviikko: Juoksua 1h 5 min / 10,8 min.
Torstai: Venyttelyä 30 min.
Perjantai: Lepo.
Lauantai: Hölkkää 5 km / 37 min.
Sunnuntai: Hölkkää 90 min / 11,7 km.

perjantai 23. lokakuuta 2015

365 photos challenge

Löysin mielenkiintoisen haasteen, jossa kuvataan joka päivä yksi kuva vuoden ajan, eli yhteensä 365 kuvaa. 
Mua harmittaa, että nykyisin tulee kuvattua niin vähän. Tämän haasteen avulla haluaisin ottaa kuvaamisen ja kameran mukana kantamisen rutiiniksi sekä myös opetella kuvaamaan eri tekniikoilla. Usein tulee kuvia räpsittyä vain niillä P-asetuksilla.  
Vaikka haaste kestää vuoden, en halua repiä stressiä jos ei joka päivä muistakaan kuvata. Tämä pimeä aika myös hieman hankaloittaa haastetta. Kuvata voi myös puhelimella, mutta omassa puhelimessa kamera on niin surkea, että sillä harvemmin tulee kuvattua.
Ajattelin, että voisin tänne blogin puolelle päivittää vaikka kerran kuussa kollaasin osista kuukauden kuvista, miltä se kuulostaisi? 


Tänään perjantana 23.10.2015 haaste alkoi, ja ensimmäinen kuva on Amarillosta, jossa käytiin pikkuveljeni kanssa tänään lounastamassa. Hurjaa ajatella että vuoden päästä tähän aikaan haaste loppuu. Mitähän tästäkin tulee :D Voidaan lyödä vetoa monenko päivän päästä innostus tyssää...

Jos teitä kiinnostaa kuvaaminen ja itsensä haastaminen, niin napatkaa tämä idea omaankin blogiin! Linkkiä saa heittää jos innostutte haasteesta päivittämään blogiinne.

keskiviikko 21. lokakuuta 2015

Together is our favorite place to be

Kesällä tilattiin Deseniolta parit julisteet seinälle tuomaan vähän ilmettä meidän valkoisille kiviseinille. 
Silloin muistaakseni yli 40 euron tilaukset sai ilman toimituskuluja, nyt näyttää muuttuneen että yli 50 euron tilaukset saa postikulutta. Meidän kolme julistetta tuli maksamaan vähän yli neljäkymppiä silloin.
Kehykset ostettiin Kärkkäiseltä ja Prismasta, Deseniolta olisi saanut nekin, mutta kaupassa myytiin halvemmalla. 

Tämä on meillä ruokapöydän yläpuolella. 

Maailmankartta-tyylinen on Samulin valitsema ja makkarista löytyy tämä.

Tämä myös löytyy makuuhuoneesta sängyn yläpuolelta. 

Ensin tuli ongelmia noiden kiinnittämisessä kun ei poraaminen onnistunut. Aivan jäätävä reikä vaan tuli seinään :D 
Onneksi Clas Ohlsonista löytyi semmoisia tarrakoukkusysteemejä jotka ovat ainakin vielä pitäneet taulut paikoillaan. 

Sori nuo oudot kuvakulmat, en halunnut heijastuksia kehysten muovista. 

Onko Desenio teille tuttu kauppa?

maanantai 19. lokakuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 42


Viime viikolla oli ihana liikkua maaseudun rauhassa. Ainoa pikkuvika mikä ilmestyi juoksun aikana oli penikkakipu. Ja ai että kipeää tekikin. Mutta ei siitä sen enempää, muutaman kerran olen jo siitä tänne blogin puolelle valittanut. 

Olin ke-pe fyysisesti raskaassa työssä (ja 5:30 aamuherätyksellä), ja mietin miten sitä jaksaa juosta vielä päivällä, mutta aivan hyvin sitä jaksoi! Ei kuitenkaan yhtä hyvin juoksu kulkenut kuin ennen juoksutaukoa ja se harmittaa. Mutta ehkä se vielä tästä. 
Keskiviikkona kävin juoksemassa mulle uudentyyppisen veto-treenin, 3x600 metriä, aina veto vedolta kiihdyttäen.  Ensin ajattelin juosta ekan vedon sykkeet 170-180 välissä, mutta vauhti tuntui niin hitaalta, että pakko oli kiihdyttää. Viimeisellä vedolla annoinkin mennä täysiä, ja kyllä tuntui pahalta! Veri maistui suussa, ja syke kävi korkeimmalla kuin ikinä, aina 199 asti. Miettikää, sydän hakkasi melkein 200 kertaa minuutissa! Silloin ajattelin kuinka tärkeää on treenata terveenä. Jos sairaana lähtee tekemään tuon tyyppistä treeniä, niin siinä sydän kärsii ja kovaa.


Maanantai: Circuit 52 min, sis. alku- ja loppuverkat.

Tiistai: Lepo.

Keskiviikko: Juoksu 45 min / 5,8 km. 15 minuutin verkka parilla 80-100 metrin rennolla vedolla, sitten 3x600 metriä 2 minuutin palautuksella:
1. 600m: 3,08 min, keskisyke 182, 5'13 min/km.
2. 600m: 2,45 min, syke 188, 4'37 min / km.
3. 600m: 2,25 min, syke 193, 4'02 min/km.
14 min loppuverkka. 

Torstai: Rennon tasavauhtinen lenkki 45 min / 6,8 km. Venyttelyä 15 min.

Perjantai: Kävelyä kaverin kanssa 1 h / 5,2 km. Hölkkä+kävelylenkki Samun kanssa 39 min / 4,7 km.

Lauantai: Pitkä hölkkä 1h 45 min / 14,6 km.

Sunnuntai: Lepo.

keskiviikko 14. lokakuuta 2015

Lomashoppailut

Eilen tiistaina käytiin ukkelin kanssa Oulussa vähä shoppashoppa. Halusin käydä uudessa Ideaparkissa, ja sieltä en raaskinut ostaa muuta kuin H&M:ltä lyhyen treenitopin, t-paidan ja puuvillaisen ruutupaidan.


Muuta en sitte löytänytkään koko Oulunreissulta, vaikka myös keskustassa käytiin pyörimässä.  Kauppuri 5:ssä käytiin syömään ja olin ehkä mun vege hamppariin pettynyt, se oli melko kuivaa, mut ranskalaiset oli kyllä hyviä! 

Entäs nää kengät sit.
Huomasin nää Niken Flex trainer 5:set Oulun Top Sportissa, jollain random-kortilla, joka mulla jostain syystä on, alennuksessa 45 €, alkuperäisen hinnan ollessa 77€. Mut eiköhän just mun koko ollu menny! Olin niiin pettynyt, koska nämä oli rakkautta ensisilmäyksellä. 

Seuraavana päivänä lähdin Ylivieskaan metsästämään samaisia kenkiä, InterSportissa ei ollut, Prismassa oli 80€, mutta ainoa 37,5 koko oli hitusen liian iso ja muut kengät oli sit vielä isompia. Siinä sitten pähkäilin pitkään, että ostanko vai uskallanko lähteä käymään vielä Sportiassa sillä uhalla että joku tulee ja vie just sen mun koon. Lopulta piilotin kengät (xD) ja lähdin käymään Sportiassa. Kyllä kannatti, sillä siellä oli kengät tarjouksessa 60 euroa ja vielä se mun 36,5 kokoki löyty!! Olin niiin onnellinen, maailman täydellisimmät salikengät, ja ne on nyt mun!

Niin nätit, eikö?

maanantai 12. lokakuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 41

Viime viikolla loppui viiden viikon tehokiinteytyskurssi, jolla kävin. Ekalla ja vikalla kerralla oli kuntotestit ja kehonkoostumusmittaukset. Kehonkoostumusmittaukset eivät antaneet täysin oikeaa tulosta, sillä ne tehtiin treenien jälkeen, mutta kuntotestit tehtiin ihan ekana.
30 sekunnin ajan siis kyykättiin, punnerrettiin, tehtiin selkää ja vatsaa. Kyykyssä ja selässä mun tulokset nousi kahdella, punnerrus pysyi samana, ja vatsoja tein kuusi enemmän kuin alun testissä. 



Kehonkoostumusmittauksia en odottanut innolla, koska olin varma, että rasvaprosentti ja paino on noussut, mutta väärässä olin. Lihasprosentti oli noussut vaivaiset 0,3%, paino tippunut 600 grammaa, rasvaprosentti 0,7% ja sisäelinten rasva oli pysynyt samana. Oli kuitenkin yllättynyt, kun meidän ohjaaja sanoi, että BMI ei saisi mennä enää alemmas, vaikka se on ihan normaalipainon rajoissa, ja painoa saisi tulla pari kiloa lisää niin näyttäisi hyvältä lihasprosentissa. 
Toki olen itsekin sitä mieltä, että jos niitä lihaksia olisi vielä enemmän niin hyvältähän se kroppa näyttäisi. Mutta tuntuu jotenkin vaikealta lähteä niitä lihaksia kasvattamaan, kun mun päälaji on kuitenkin siinä aerobisen liikunnan puolella, juoksussa. Tietysti jos olisin pikajuoksia, niin lihaksia saisi olla enemmän, mutta kun en ole. En aio kuitenkaan ottaa mitään stressiä aiheesta, oon ihan tyytyväinen mun kehooni tällaisena kuin se on!  


Maanantai: Venyttelyä 25 min, rullailua 30 min.

Tiistai: Venyttelyä.

Keskiviikko: Kuntotestit, grit 30 min.

Torstai: Hölkkää 30 min / 4 km.

Perjantai: Kiihtyvää juoksua 55 min / 8,8 km. Ensin 10 min kevyttä hölkkää, sitten 15 min sykkeet 160-170, 10 min syke 170-180, 10 min syke yli 180, 10 min kevyttä hölkkää. 

Lauantai: Kävelyä 48 min, venyttelyä 15 min.

Sunnuntai: Hölkkää 70 min / 9,6 km.

Kuvat weheartit

sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Let the sky burn

Mulla alkoi torstaina syysloma, jeij!
Vähän on suunnitelmia tulevalle viikolle, ettei aivan tylsyyteen tarvi kuolla.
Aion ainakin liikkua, käydä shoppaileen, lukea, tehdä käsitöitä, olla kolme päivää töissä, ehkä vähän soittaa, tehdä etukäteen jotain koulujuttuja, nauttia omasta rauhasta ja ajasta ja koittaa muistaa rentoutua :) 
Tässä pari kuvaa lauantai-illalta kun saavuin kotiin. Ihanaa kun saa olla viikon maalla!



keskiviikko 7. lokakuuta 2015

Hairahdus...

Mua alko niin kiinnostaa tää Livbox touhu, että näpyttelin itteni heidän nettisivuilleen ja pistin itselleni tilaukseen Livboxin kolmeksi kuukaudeksi vähän reilulla viidelläkymmenellä eurolla. Nyt mulla sitten tulee joulukuuhun asti Livbox-paketti kerran kuukaudessa postiin. Eilen illalla sain hakea mun ekan paketin postista. Hienosti muistin paketin saapumisen 10 minuuttia ennen postin kiinni menoa. Eiku pyörä alle (kännykän ja avainten hukkaamisen jälkeen...) ja täysillä (valottomana ja heijastimettomana..........) kaupungin läpi postiin ja kerkesinkin jopa 5 min ennen postin sulkeutumista! 


Jos ei Livbox ole ennestään tuttu, niin tässä osoite. Paketti siis sisältää kosmetiikkatuotteita. Yksi paketti maksaa 16,90, mutta sitten niitä voi tilata myös tietyksi ajaksi kerrallaan, niinku mä tilasin kolmeksi kuukaudeksi. Livboxin sivuilla voit luoda itsellesi kauneusprofiilin, jossa määrittelet kuinka kiinnostunut olet esim. kynsistä, ihonhoidosta, hiustenhoidosta, millaiset hiukset / iho sinulla on, ja profiili ilmeisesti otetaan huomioon pakettia koottaessa.

Mun paketin sisältö näytti tältä.

Kaksi matkakokoista hoitoainetta tulee tarpeeseen kun edellinen on loppumaisillaan. Lumenen uusi meikkivoide, jota en varmaan pitkään aikaan pääse käyttämään kun edellistä on vielä jäljellä, ja uusi ollut jo odottamassa jonkin aikaa ja kotikotoakin löytyy vielä yksi. Mut eipähän tarvi ostaa ainakaan vuoteen uutta meikkivoidetta! 

Vaselinen kosteussuihke, randomisti hammastahnaa sekä pieni koko L'Occitanen suihkuöljyä. Näistä suihkuöljyä olen kokeillut, vaikka se on vain 35 ml pullossa, se on tosi riittävää, ja pesen sillä varmaan loppuvuoden. Se tuoksuu hyvälle manteliselle, ja oikeasti jättää ihon ihanan tuntoiseksi, mutta tuoksu ei mielestäni enää iholla ollut niin hyvä kuin purkissa.

Lisäksi joku Skingain-jauhe, joka ilmeisesti kauneuttaa sisältäpäin (?), mutta eipä yhdestä tuollaisesta pussista mitään hyötyä ole. 

Tilaako joku siellä ruudun toisella puolella Livboxia? :)

maanantai 5. lokakuuta 2015

Treenikatsaus viikkoon 40 ja sykemittariongelmia TAAS

Viime viikolla siis alkoi juoksu (jee!) mutta ei kovin helposti paristakin syystä. Ensinnäkin ne sykkeet ovat huidelleet taivaissa kuten jo eilen valitin. Mutta siitäkään en voi olla varma, johtuuko se mun sykemittarista. 

Mulla usein on ollut sen kanssa ongelmia, lähinnä täällä kaupungissa se ei millään löydä signaalia. Joudun monia monia minuutteja odottamaan sen löytymistä. Viime viikolla signaalit löytyivät aika nopeasti, mutta matkan se näytti ihan väärin. Lauantaina juoksin noin 8-8.5 kilsaa ja sykemittari näytti 12,5 km. Sunnuntaina juoksin jotain reilu 12 km (kai) ja mittari näytti yli 15 km. 

En pidä sports trackeria kovin luotettavana mutta sen kanssa sitä nyt varmaan pitää liikkua, ennekuin saan hankittua rahat uuteen kelloon. Kaippa tuon voisi korjata, mutta toisaalta siinä noita vikoja ilmaantuu vähä väliä, että ehkä parempi hankkia kokonaan uusi... Siispä tarvisin nyt neuvoja uuden kellon ostoon! Eli sykemittari perusominaisuuksilla (aika, syke, kalorit) sekä GPS-ominaisuuksilla (kuljettu matka, nopeus). Ei mitään muita hienouksia, mitä niissä nykyajan älykelloissa on. 

Niin tosiaan, tällä hetkellä käyttämäni kello on Suunto M5. Siinä on oikein se GPS-laite semmonen erillinen mötikkä, jota pitää kuljettaa mukana, jos haluaa matkan saada tietoon. Liekö nykyään jo kaikissa on kelloon sisäänrakennettu GPS?



Maanantai: Kiertoharjoittelu 25 min, lämmittely kuntopyörällä 10 minuuttia, ja venyttelyä vajaa 10 min. 

Tiistai: Pyöräilyä 15,4 km / 55 min.

Keskiviikko: Hölkkää 7 km / 45 min

Torstai: Kevyt lihaskuntotreeni kotona 22 min.

Perjantai: Myrsky- ja lepopäivä.

Lauantai: Juoksua 57 min; ensin 15 min kevyttä hölkkää, sitten 2 x 10 min "kovempaa" 3 minuutin kävelypalautuksella. Eka kymmenen minsaa sykkeet 170-180 välissä, toisella yli 180. Loppuun 17 min hölkkää. 

Sunnuntai: Kevyttä juoksua 80 min / 12,3 km.

sunnuntai 4. lokakuuta 2015

Kuulumisia

Äh, miks tää blogitekstien alottaminen on aina yhtä vaikeaa ku otsikon keksiminen? 

Tarkoitus oli tulla kertomaan vähän mun kuulumisia. 
Koulu on lähtenyt oikeen mukavasti käyntiin. Ens viikon jälkeen onki jo syysloma, hui mihin tää aika menee? 
Oppiaineita mulla ei paljon ole tässä jaksossa ollut, ehkä jopa yksi ainoa kiitos Konsalla käytyjen kurssien. Soitettavaa senkin puolesta on, omat soolokappaleet, kahden lied-parin kappaleet, vapaasäestys... Lisäksi mulla on kaksi oppilasta! 
Toinen on mun ikänen ja toinen 13-vuotias. On kyllä tosi kivaa opettaa. Vähän ehkä on semmonen olo, että hallitsenkohan mä tätä soitinta vieläkään tarpeeksi, ja osaankohan antaa oikeita neuvoja. Välillä on myös vaikea keksiä tunnille tekemistä, kun molemmilla on pitkät 45 minuutin tunnit. 


Viikonloppuna herkuteltiin muunmuassa banoffeella. Ohje löytyy täältä. Ostin jo valmiiksi karamellisoitua kondensoitua maitoa, niin ei tarvinnut mitään alkaa keitteleen. 

Juoksunkin aloitin tällä viikolla. Hieman tahkealta on tuntunut. Sykkeet ovat ihan hullun korkeilla. Tiedä sitten johtuuko se huonontuneesta kunnosta, vai aikaisesta treeniajasta, onko mulla kenties joku tauti, vai mitä. Mutta mutta, ehkä se tästä pikku hiljaa. 


 Viikonloppu meni rauhallisissa merkeissä. Ei oikeesti tehty mitään! Mut ihan hyvä niin.
Hyvää alkavaa viikkoa :)

torstai 1. lokakuuta 2015

MSM-jauhe

Kuulin ensimmäistä kertaa MSM-jauheesta Riikan ja Jennin blogista. Tuote vaikutti niin kiintoisalta, että piti ostaa ihan omaankin käyttöön.

MSM eli metyylisulfonyylimetaani on orgaaninen rikkiyhdiste, joka on tärkeä rakennusaine monille proteiineille, kuten kollageenille. Kollageenia tarvitaan erityisesti luuston, ruston, jänteiden ja ihon hyvinvointiin. Tuote on erityisesti urheilijoiden suosiossa. Metyylisulfonyylimetaania on hedelmissä, vihanneksissa, viljoissa ja lihassa. 

Ostin tätä COCOVIn msm-jauhetta Kärkkäiseltä,  300 gramman pussi maksoi alle kympin. Tästä on tieten "puhtaampi" tai tutkitumpi versio, tai jotain, Opti-msm. Sitäkin oli myynnissä pari euroa kalliimpana. 

En ole käyttänyt tätä aivan päivittäin, mutta kun olen, niin pari kertaa päivässä olen lisännyt vesilasiin noin teelusikallisen jauhetta. C-vitamiinin kanssa tämä toimii parhaiten, joten sitä voi sekoittaa esim. C-vitaminoituun mehuun tai marjaisan smoothien sekaan. Joku sanoo, että jauhe maistuu pahalta, mutta minun mielestäni tämä COCOVin jauhe on ihan mautonta. 

Onko tällä ollut vaikutuksia? Ihon kunnossa en ole huomannut mitään eroa, mutta tuntuu että kynnet ovat vahvemmat kuin ennen. Lisäksi tuntuu, että hiukset ovat kasvaneet nopeasti. Saattaa olla myös kuvittelua.

Voisin kuvitella, että tuote on "turha" terveellisesti ja monipuolisesti syöville. Tätä ei ole kuitenkaan vaikea saada, vaan ihan joka päivä käytettävistä elintarvikkeista. Itse en lihaa syö usein, enkä viljoja myöskään paljoa päivässä, mutta kasviksia ja hedelmiä kylläkin, joten olen miettinyt, että onkohan tämä tuote myös minulle turha. Mut kaikkea uutta ja mielenkiintoista pitää kokeilla! Onko teillä kokemuksia MSM-jauheesta?