keskiviikko 22. marraskuuta 2017

Parisuhteen kymmenen käskyä

Nää on ne kymmenen käskyä, jotka mä voisin ripustaa kotini seinälle. Nämä eivät ole siis minun keksimiäni, joten ei kommentiboxiin "kuka haluaisi parisuhdeneuvoja eronneelta" -tyyppisiä kommentteja kiitos! Nämä käskyt ovat todella mielenkiintoisesta kirjasta, jota suosittelen ihan kaikille parisuhteessa oleville. Tämä kirja avasi ainakin mun silmiä uudella tavalla parisuhdetta koskien. Kirja on M. Buchertin, K. Kiianmaan ja T. Uljaan Revitty sydän - voiko uskottomuudesta toipua? 
Nämä parisuhteen käskyt on ehkä itsestään selviä, mutta toisaalta myös helposti unohdettavissa. Jos mä joskus vielä tulen seurustelemaan niin haluan pitää nämä käskyt visusti päässäni ja toteuttaa niitä parhaani mukaan. 

1. Sitoudu suhteeseen
❤  Taistele suhteesi puolesta, silloinkin kun on vaikeaa. Rakkaus on myös tahtomista pysyä yhdessä vaikeuksista huolimatta.
❤ Jos kumppani on sitoutunut suhteeseen hänen ei tarvitse hakea lohtua suhteen ulkopuolelta. 

2. Ota vastuu omasta onnellisuudestasi
Kukaan, ei edes kumppanisi pelkästään voi tehdä sinua onnelliseksi. 
Tee asioita joista pidät. Mieluiten joka päivä.
❤ Anna kumppanillesi tilaa tehdä asioita joista hän pitää.



3. Hoida suhdettasi
Parisuhde vaatii työtä ja hoitamista.
Suhde muuttuu kuten ihmisetkin. Te yhdessä määräätte suhteenne suunnan.
❤ Vaikeudet tulee selvittää ajoissa.
❤ Kehu kumppaniasi päivittäin.

4. Ole avoin
❤ PUHU! Jos puheyhteys ei toimi parisuhteessa, tuskin toimii mikään muukaan.
Kerro mitä ajattelet ja tunnet - vaikka se olisi vaikeaa ja voisi satuttaa toista. 
Et voi pakottaa toista toimimaan sinun mielesi mukaan.


5. Älä anna tilaa houkutuksille
 ❤ Myös parisuhteessa ollessasi saatat ihastua muihin. Varsinkin pitkissä suhteissa se vaikuttaa olevan melko tavanomaista. Se on merkki, että olet muutosvaiheessa. Tällöin puhu kumppanillesi. Mieti, mitä haluat, miten olisit tyytyväisempi.
❤ Älä anna ihastuksellesi pikkusormea, se vie koko käden. Älä siis esimerkiksi lähde kahville ihastuksesi kanssa. Pienetkin asiat johtavat helposti isompien ja vakavempien asioiden äärelle. 

6. Kehitä itseäsi ja itsetuntoasi
Kasvukriisien ja identiteettikriisien aikana todennäköisyys pettämiselle on kaikista suurin. Mieti kuka olet ja mitä haluat elämältä. Kehitä itseäsi koko ajan.
Kehitä itsetuntoasi. Tee asioita joista pidät ja jotka saavat sinut tuntemaan tyytyväisyyttä itseesi. 



7. Ole mies, ole nainen
❤ "Toimimaton sukupuolielämä on varoitusmerkki"
Huolehdi itsestäsi, rakasta itseäsi ja kehoasi. Annan rakkautesi itseäsi kohtaan näkyä. 

8. Älä tyydy tavanomaiseen
Parisuhde arkistuu helposti. Pyri silloin tällöin rikkomaan rutiineja. Tee joskus asioita toisin.
Yllätä kumppaniasi. Vie hänet yllättäen vaikka ulos syömään tai kokkaa itse hänen lempiruokaansa tai varaa vaikka jostain hotellista huone ja viettäkää yksi yö pois kotinurkista. Jos kumppanisi yleensä siivoaa tai hoitaa muita kotitöitä, tee joskus ne hänen puolestaan pyytämättä. Mitä ikinä keksitkään, sen ei välttämättä tarvitse olla kovin suurikaan asia.
❤ Hemmottele kumppaniasi.


9. Ystävät ovat tärkeitä
Teillä tulisi olla sekä yhteisiä että omia ystäviä. Omalta kumppaniltasi et voi saada kaikkea. Siksi on hyvä olla myös muita ihmisiä elämässäsi.
Älä rajoita kumppaniasi. "Toiveita saa esittää, mutta ei vaatimuksia."

10. Älä tee liikaa työtä
"Työ ei ole maailman tärkein. Hyvät ihmissuhteet ovat!".
Pitkään jatkunut liika työnteko uuvuttaa kenet vain. 
Lepää ja rentoudu päivittäin. Ota aikaa itsellesi. 

Kuvat We heart it.  

sunnuntai 12. marraskuuta 2017

Viikkojen 44 ja 45 treenit

Jes, juoksu on ehkä pikkasen paremmin alkanut kulkemaan. Harmi että tämä mennyt viikko on ollut taas semmoista haipakkaa ettei lenkille ole ehtinyt. Mutta onneksi nyt peruskuntokaudella voi treenata vähän rennommalla otteella eikä tarvitse stressata jos jää treenejä tekemättä.
Kävin eräänä lauantaina tekemässä porrastreeniä monen vuoden jälkeen. Tänne Kokkolaan on vasta rakennettu portaat ja ne ovat ilmeisesti olleet kuntoilijoilla ahkerassa käytössä. Itse pääsin ne nyt vasta testaamaan. Portailla on hyvin pituutta, ehkä 80 metriä arvioisin. Ne ovat myös hyvin leveät että kaksi ihmistä mahtuu juosta niillä vierekkäin. Omaan makuuni askelmat ovat ehkä lankun verran liian pitkät ja askelväli saisi olla vähän korkeampi. Johtuu ehkä siitä että olen todella lyhyt, pidemmillä ihmisillä on varmaan helpompi juosta niillä. 
Juoksin portaat ensin ylös viisi kertaa "loikkien" joka toiselle askelmalle, sitten pieni lepo. Sen jälkeen juoksin portaat viisi kertaa ylös terävästi astuen jokaiselle askelmalle ja taas pieni lepo. Loppuun vielä kerran tai pari portaat kevyesti ylös hölkäten. 



Vk 44
Ma: Juoksu 8,55 km / 50 min. Alkuun 10 min verkkaa / 1,6 km. Sitten 30 min reippaasti syke 160-175 välillä. Keskivauhti oli 5:29 ja kilsoja kertyi 5,5. Loppuun verkkaa 10 min / 1,5 km. 
Ti: Sähly n. 50 min. Keskisyke 164, maksimi- 200.
Ke: Lepo.
To: Hölkkää 4,7 km / 30 min. Keskisyke 143, -vauhti 6:25 min/km.
Pe: Lepo.
La: Hölkkä- ja porrastreeni 66 min / 7,4 km.
Su: Kuntosali 40 min.

Vk 45
Ma: Lepo.
Ti: Sähly 51 min. Keskisyke 164, maksimi- 196.
Ke: Lepo.
To: Hölkkää 6 km / 40 min. Keskisyke 136, -vauhti 6:37 min/km.
Pe: Lepo.
La: Kuntosali 40 min.
Su: Kuntosali 45 min.

sunnuntai 29. lokakuuta 2017

Viikkojen 42 ja 43 treenit

Viikko 42 oli mun "syyslomaviikko" eli itsenäisen opiskelun viikko. Koko viikon oli kotikotona käymättä missään tehden vain kouluhommia ja soittaen. Liikuttua onneksi sain paljon kun ei tarvinnut koulussa rampata. Juoksu ei harmikseni ole kulkenut, ei sitten millään. En tiedä mikä siinä oikein on, ei vain tunnu hyvältä.

Viikko 42:
Ma: Lepo.
Ti: Hölkkää 40 min / 5,9 km. Keskisyke 147, -vauhti 6:46 min/km.
Ke: Sali 37 min.
To: Juoksu 45 min / 7,4 km. Alkuun verkkailin 10 min / 1,5 km. Sen jälkeen juoksin 25 minuuttia reippaamin keskivauhdilla 5:37 min/km. Reippaalla osuudella koetin pitää sykkeen 160-175 välissä. Keskisyke reippaalla osuudella oli 173. Loppuun vielä verkkaa toiset 10 min / 1,4 km. 
Pe: Sali 45 min. 
La: Sali 44 min. Salille ei alunperin ollut tarkoitus mennä, mutta veli sai houkuteltua mukaansa.
Hölkkä 60 min / 9 km. Keskisyke 151, -vauhti 6:41 min/km.
Su: Lepo.



Koska "syyslomalla" tuli liikuttua niin paljon, oli mennyt viikko paljon kevyempi. Viikko oli säiden puolesta mielenkiintoinen, alkuviikosta sai juosta kaikki talvitamineet päällä ulkohousuista pipoon lähtien ja loppuviikosta puolentoista tunnin pitkis sateessa. Kieltämättä kun trikoiden päälle veti vielä hiihtohousut niin tuli kuuma. Paksummilla talvijuoksutrikoilla olisi pärjännyt, mutta enhän minä "syyslomalta" lähtiessäni tajunnut että seuraavalla viikolla tulee talvi ja paksuille trikoille olisi käyttöä.

Viikko 43:
Ma: Hölkkää 40 min / 5,7 km, keskisyke 147, -vauhti 7 min/km.
Ti: Lepo.
Ke: Lepo.
To: Hölkkää 45 min / 6,85 km, keskisyke 139, -vauhti 6:35 min/km.
Pe: Lepo.
La: Hölkkää 90 min / 13, 45km, keskisyke 152, -vauhti 6:42 min/km.
Su: Lihaskuntopiiri kotona 19 min.