torstai 21. syyskuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 37 - nuha iski!

Viime viikon treenit alkoivat aivan mukavasti.

Maanantaina vielä lepäilin edellisen päivän pitkikseltä. Tein Yogaiasta vähän lempeää flowta.

Tiistaina kävin juoksemassa vauhtikestävyyslenkin. Alkuun verkkaa 10 min / 1,6 km. Sitten 40 minuuttia kovaa 5:07 min/km keskivauhdilla. Kilsoja kertyi 7,8 km. Keskisyke oli 174. Loppuun verkkasin toiset 10 min / 1,4 km. Yhteensä kilometrejä tunnin treenille kertyi 10,8. 

Torstaina juoksin kevyesti 47 min. Tarkoitus oli juosta 50 minuuttia mutta lyhensin lenkkiä, sillä näin fasaaneja joita halusin päästä mahdollisimman nopeasti kuvaamaan ennenkuin ne kerkeäisi karata. Heti kun olin tullut kämpälle, vaihdoin vain kuivan paidan, nappasin kameran ja lähdin pyörällä kohti paikkaa, jossa näin linnut. Harmiksi ne olivat kerenneet jo lähteä pois :( 

Lauantaina heräsinkin paineen tuntu nenässä ja muutenkin oli sen verran sairas olo että päätin jättää lenkin juoksematta. Ajattelin, että jos seuraavana päivänä olo olisi yhtään parempi lähtisin lenkille mutta huonompaan suuntaan mentiin. Nyt mulla onkin ollut pieni syysflunssa päällä enkä ole päässyt liikkumaan yhtään. Vähän nokka vuotaa, vähän aivastuttaa ja vähän yskittää, mutta kuitenkaan en viihdi tehdä hikiliikuntaa. 

Todella huonoon ajankohtaan iski tää lenssu, jää nimittäin maraton tältä vuodelta nyt juoksematta. Ensi viikon lauantaina se olisi ollut tiedossa mutta en nyt enää viihdi sinne lähteä. Se onkin viimeinen kisa lähialueella tälle vuodelle mikäli kilpailukalenteria on uskominen, joten eiköhän koko kisakausi ollut nyt tässä! Loppujen lopuksi mua ei edes kauheana harmita että maraton jää nyt välistä, koska mun ei alunperin ollut tarkoitus sitä tänä vuonna juosta. Lisäksi oon saavuttanut tänä vuonna elämäni parhaan kunnon ja parantanut kahdesti sekä kympin että puolikkaan enkkoja. Eiköhän se riitä. Tää juoksuvuosi on ollut aivan 5/5. 

tiistai 12. syyskuuta 2017

Treenikatsaus viikkoon 36

Oikein mukava treeniviikko jälleen kerran takana. Juoksukilometrejäkin kertyi mukavat 51,7. Oonkohan koskaan juossut viikossa yli viittäkymmentä kilometriä? En muista ainakaan. Kilometrit kertyivät yhdestä pidemmästä reippaasta juoksusta, kahdesta 45 minuutin pk:sta ja tämän vuoden pisimmästä lenkistä.

Tiistaina tein ekan lenkin. Lämmittelin alkuun 15 min / 2,3 km ja sen jälkeen 50 minuuttia reippaasti mutta rennosti. Keskivauhti tuolle oli 5:21 min/km, keskisyke 170 ja kilsoja kertyi 9,3. Loppuun vielä verkkasin pari kilsaa ja näin koko lenkille tuli pituutta 13,7 km. Mulla ei oo minkäänlaisia muistikuvia tästä lenkistä, en muista edes missä juoksin! Joten en osaa sanoa miten juoksu kulki ja miltä se tuntui. 

Torstaina juoksin pk-lenkin, 45 minuuttia ja välissä 7 x 50m rentoa ja reipasta vetoa. Juoksu kulki ihan hyvin, mutta otin nuo vedot paljon rauhallisemmin kuin aikaisemmin. 

Perjantaina juoksin toisen kevyen lenkin mutta tää oli puolestaan ihan kauhea. Puoli tuntia ennen lenkille lähtöä mulle iski aivan tajuton väsymys ja sain vaivoin itteni ylös ulos ja lenkille. Koko juoksun ajan oli väsynyt olo, syke koholla, vauhti löntystelyä joten päätin juosta pari minuuttia lyhemmän lenkin. 

Lauantaina treenasin salilla kädet, rinnan ja yläselkää. 

Sunnuntaina uhmasin sateista keliä ja lähdin 25 kilsan pitkikselle. Mukana oli yksi geeli jonka otin 12 kilsan kohdalla, vettä ja urheilujuomaa hörpin 3 kilsan välein. Otin alun aika rauhallisesti koska pitkillä lenkeillä tuppaa syke aina loppua kohden nousemaan. Siinä lenkin puolessa välissä kiristin vähän vauhtia mutta 20 kilsan kohdalla se taas hidastui. Juoksu tuntui eniten polvissa ja jalkapohjissa. Ihan ok lenkki, mutta onneksi noin pitkiä lenkkejä ei kuitenkaan tarvi viikottain tehdä, huh! Aikaa kului mulla 2 h 46 min. Melkein kolme tuntia pelkkää juoksua, ilman musiikkia ja juttuseuraa. 



Ma: Pakaratreeni 10 min.
Ti: Juoksu 13,7 km / 1 h 19 min.
Ke: Kävelyä ja kuvailua 2 h. Lantiota avaava flow 15 min.
To: Juoksu 6,8 km / 45 min. Keskisyke 150, -vauhti 6:37 min/km.
Pe: Juoksu 6,2 km / 43 min. Keskisyke 149, -vauhti 6:57 min/km.
La: Sali 33 min.
Su: Juoksu 25 km / 2 h 46 min. Keskisyke 151, -vauhti 6:39 min/km.

keskiviikko 6. syyskuuta 2017

Elokuun tavoitteet

Elokuun kolme tavoitetta olivat:

 ♥ Käy rullaluistelemassa

♥ Vietä aikaa ystävien kanssa

♥ Ole paljon luonnossa


Vähän kyllä harmittaa etten kerennyt elokuussa käydä rullaluistelemassa! Täytyy ehdottomasti koittaa keretä käydä heittämässä lenkki rulliksilla tässä syyskuussa. Kyllä se nyt edes kerran vuodessa pitää käydä luisteleen. Olis muuten mielenkiintoista kuulla, onko siellä lukijoissa joku rullaluistelusta innostunut! Rullaluistelijoita ei nimittäin hirveänä enää näe liikenteessä. 


Viimeisen kolmen viikon aikana olen nähnyt kavereitani enemmän kuin viimeisen vuoden aikana yhteensä, mikä on aivan ihanaa! Ollaan käyty syömässä, seikkailemassa, ajelemassa, kahvittelemassa sekä kiertämässä kirppareita. Ja juteltu. Ihan mahtavaa että ympärillä on ihmisiä joiden kanssa voi jutella vaikka mistä ja saa tukea ja ymmärrystä. 


Luonnossakin tuli jonkin verran vietettyä aikaa. Kävin kävelemässä 20 kilsan luontopolun ja oon kuvannut lintuja metsäautotietä käppäillen sekä pelloilla kävellen. Parhaita hetkiä on ollut kuitenkin ne, kun oon ollut lenkillä ilta-auringossa, nenään leijailee kypsyvän viljan tuoksu ja heinäsirkat sirittää tien molemmin puolin. Noi on niitä hetkiä, jolloin vahvistuu tunne siitä, että maalla mä haluan tulevaisuudessakin asua.